Sökning: "barnets rättigheter förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden barnets rättigheter förskolan.

  1. 1. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Chantana Eriksson; [2023]
    Nyckelord :AAC; linguistic vulnerabilities; multilingualism; multilingual children; picture cards; preschool; participation; participation model; AKK; bildstöd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flerspråkighet; flerspråkiga barn; förskola; språklig sårbarhet.;

    Sammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER

  2. 2. Hur förskolan hanterar barns avsaknad av materiella resurser : Förskollärares hänsynstagande till barns olika socioekonomiska bakgrund och arbetet med barns lika värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Axelsson Larsson; Sofie Ekvall; [2023]
    Nyckelord :Socioekonomisk bakgrund; värdegrundsarbete; förskollärares hänsynstagande; barns lika värde; familjers bristande ekonomi; förskolan; arbetssätt.;

    Sammanfattning : Barns olika socioekonomiska bakgrund är ett känsligt ämne idag, där familjens bristande ekonomi påverkar barnets välmående, sociala relationer och kan även orsaka mobbning. Värdegrundsarbetet är ett ständigt arbete där barns rättigheter och möjligheter lyfts, barn behöver bli medvetna om människors olika situationer och levnadsförhållanden. LÄS MER

  3. 3. Barns rättigheter till en likvärdig utbildning : En studie om barnets rätt till hjälpmedel och stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emelie Sköld; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Aid; children with special needs; inclusion; preschool teacher; professional way of working; Barn med särskilda behov; förskollärare; hjälpmedel; inkludering; professionellt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur förskollärarna arbetar med barn som är i behov av särskilt stöd, hur barnen inkluderas i undervisningen och vilka hjälpmedel och resurser de har att tillgå, samt om förskollärarnas arbetssätt och kompetens har betydelse i verksamheten. Genom en kvalitativ metod har strukturerade intervjuer av fyra förskollärare genomförts i Gävle kommun. LÄS MER

  4. 4. Barnkonventionens innebörd i förskolan : En kvalitativ studie om verksamma förskollärares perspektiv efter barnkonventionens inkorporering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Dinah Tumwebaze; [2023]
    Nyckelord :Barnkonventionen;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2020 inkorporerades FN:s konventionen om barnets rättigheter till svensk lag. Det har gått tre år men fortfarande finns det inte mycket forskning kring dess betydelse i förskolans verksamhet vilket fångade mitt intresse. LÄS MER

  5. 5. ”Dom är precis som vi, fast bara lite mindre!” : En studie om barns lärande om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Simonne Eliasson; Lina Ljungsryd; [2022]
    Nyckelord :barnkonventionen; Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter; barns rättighetslärande; asymmetriska relationer; barns rättigheter; förskola; makt; tolkningsföreträde; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : The aim for the study is to investigate whether or not personnel with pedagogical and managing responsibilities convey childrens rights in accordance with the documents governing the Swedish preschools and the convention on the rights of the child. The study’s research questions are as follows: according to personnel with pedagogical and managing responsibilities, what opportunities are made possible for children’s rights learning? How does personnel with pedagogical and managing responsibilities look upon their educational responsibility regarding children’s rights learning, and what aspects within the organization can affect this responsibility? A qualitative method is applied and six semi-structured interviews with personnel with pedagogical and managing responsibilities were conducted. LÄS MER