Sökning: "barnperspektiv i litteratur"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden barnperspektiv i litteratur.

  1. 21. Gruppindelningar inom klassrummets ram : Syftet och dess emotionella påverkan på eleven

    Kandidat-uppsats, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Carola Gullberg; Carolina Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Gruppindelningar; Emotioner; Makt; Barnperspektiv; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka om och i så fall hur elever påverkas emotionellt av den gruppindelning som bland annat sker inom klassrummets ram. Syftet var också att undersöka detta ur ett barn – och maktperspektiv. LÄS MER

  2. 22. Barns syn på skola och lärande / Children´s View on School and Learning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jeanette Sihvonen; [2008]
    Nyckelord :kvalitativa barnintervjuer; förskoleklass; skola; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur barn i förskoleklass och ettan tänker kring skolan och sitt eget lärande. Fokus ligger på hur barn ser på skillnader och likheter i förskoleklass och ettan, samt vad de baserar sina antaganden på. LÄS MER

  3. 23. Uppfattningar och teorier kring samspelet mellan fysisk klassrumsmiljö och lärande

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Gabriella Carlsson; Trine Rydén; [2007]
    Nyckelord :Pedagogik; Fysisk miljö; Fysisk klassrumsmiljö; Lärande;

    Sammanfattning : Skolan med dess tillhörande klassrum, är en arbetsmiljö som eleverna dagligen vistas i. Klassrummet med dess fysiska miljö sänder budskap till eleverna som talar om huruvida man är välkommen eller inte i miljön. Vårt känsloliv påverkas i hög grad av vad vi ser runt omkring oss, detta borde också påverka vår inlärningsförmåga. LÄS MER

  4. 24. Direkt ur händerna : "Höringar" med döva och hörselskadade ungdomar om skolsituationen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Gabriella Yström; [2007]
    Nyckelord :United Nations Convention on the Rights of the Child – UNCRC; special school; adolescents; disability; participation; Deaf; hard-of-hearing; hearing-impaired; Döva; hörselskadade; FN:s konvention om barnets rättigheter; Riksgymnasiet för döva och hörselskadade RGD RGH ; ungdomar; funktionshinder; delaktighet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning kring funktionshindrade elevers skolgång och behov har oftast kretsat runt föräldrarnas eller andra vuxnas perspektiv. Barn och unga med funktionshinder har setts med vuxnas ögon. Röster och erfarenheter från barn och ungdomar med funktionshinder har i stort saknats i utredningar och betänkanden. LÄS MER

  5. 25. Att möta barn som bevittnat familjevåld - Fem behandlares uppfattningar kring arbete med utsatta barn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Eva Pajala; [2006]
    Nyckelord :Barn; Bevittna; Familjevåld; Behandling; Barnperspektiv;

    Sammanfattning : Mörkertalet kring antalet barn som i Sverige utsätts för att bevittna familjevåld är stort och det finns inga exakta uppgifter över hur många som berörs. Enligt kommittén mot barnmisshandel handlar det om mellan 100 000 och 200 000 barn varje år. LÄS MER