Sökning: "barns kamratrelationer i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden barns kamratrelationer i förskolan.

  1. 11. Barns kamratrelationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jesper Langell; Sofia Vilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Kamratrelation; Närvarande; Emotionell; Strategier; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka strategier förskollärare beskriver att de arbetar med för att främja och stärka barns kamratrelationer. Frågeställningarna vi utgick ifrån var, hur ser förskollärare på sin roll när det gäller att främja och stärka barns kamratrelationer och vilka strategier använder sig förskollärare av för att främja och stärka barns kamratrelationer. LÄS MER

  2. 12. Utomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers syn på användandet av förskolegårdens miljö för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Sigvardsson; Sara Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; Samspel; Artefakter; Mediering; Pedagoger;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om verksamma pedagogers syn på förskolans utomhusmiljö för barns utveckling och lärande. Frågeställningar som hur verksamma pedagoger talar om förskolans utomhusmiljö som en lärmiljö i undervisningen samt vilket syfte pedagogerna har med utevistelse har guidat studien. LÄS MER

  3. 13. Förskolans fysiska miljö och barns kamratrelationer : En enkätstudie om förskolepersonals tankar kring hur och varför den fysiska miljön påverkar barns kamratrelationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Valenzuela Kielo; [2019]
    Nyckelord :Affordances; didactics; environment; interaction; learning; peer relationships; physical environment; play; preschool; social environment; Affordances; didaktik; erbjudande; fysisk miljö; förskola; kamratrelationer; lek; lärande; miljö; samspel; social miljö;

    Sammanfattning : En stor del av lärandet i förskolans utbildning baseras på samspel, mellan vuxna och barn och barnen emellan. Samspelen barnen emellan är av stor vikt för skapandet av kamratrelationer, vilket anses vara en av grunderna för såväl social som kognitiv utveckling. LÄS MER

  4. 14. Barns sociala relationer i förskolan : En kvalitativ studie om viktiga kompenenter som ingår i arbetssätt för att främja goda kamratrelationer, och hur fadderhunden kan vara ett hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonna Zetterljung; Evelina Höglund; [2019]
    Nyckelord :Barns sociala relationer; fadderhund; förskola; kommunikation; utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur pedagoger i förskolan arbetar för att stötta barnen i sociala relationer och därigenom förebygga utanförskap. Studien har en kvalitativ ansats och metoden som användes för att undersöka detta var nio semistrukturerade intervjuer med tre verksamma specialpedagoger, fem förskollärare samt en utbildare av sociala tjänstehundar. LÄS MER

  5. 15. Att stötta barn som exkluderas i den fria leken i förskolan En intervjustudie av förskollärares uppfattningar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Ammesmäki; Malin Asp; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; exkludering; kamratrelation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att lyfta fram förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring hur de stöttar barn som exkluderas i den fria leken. Åtta förskollärare har intervjuats för att ta del av deras uppfattningar och arbetssätt. LÄS MER