Sökning: "barns kamratrelationer i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden barns kamratrelationer i förskolan.

  1. 16. Barns kamratrelationer i förskolan : Förskolläraresperspektiv på barns skapande av kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sofie Lamré Schönrock; Kristin Turesson; [2018]
    Nyckelord :relationship; learning; social competence; social interaction; development; kamratrelationer; lärande; social kompetens; sociala samspel; utveckling;

    Sammanfattning : Arbetet belyser barns kamratrelationer ur ett förskollärarperspektiv och syftet är att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja barns kamratrelationer i förskolan. För att uppnå syftet intervjuades tio förskollärare som arbetar aktivt i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 17. Attraktiva lekmiljöer i den fria leken : En fenomenologisk studie om lockande lekmiljöer ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Maria Andersson; [2018]
    Nyckelord :Attractive play-environments; children s perspective; preschool; meaning-making free play; enticing; Attraktiva lekmiljöer; barns perspektiv; förskola; meningsskapande; fri lek; lockande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om attraktiva lekmiljöer i förskolan, utifrån barns perspektiv. Studien utgår från ett urval enskilda barns berättelser om förskolans lekmiljöer. Som metod för att samla in empiri har kvalitativa intervjuer använts. LÄS MER

  3. 18. Barns sociala interaktioner genom lek. En observations- och intervjustudie om leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Gustavsson; Daniel Pragnert; [2018]
    Nyckelord :Leken; barn; tillträdesstrategier; fri lek; sociala interaktioner; samspel;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar tydliga tecken på att barn använder sig av olika tillträdesstrategier för att söka sig till andra barns samspel och lekar. Syftet med den här studien är att förtydliga hur barn söker sig till lekar och interagerar med andra barn samt hur stor betydelse det sociala samspelet har i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Barns kamratrelationer i förskolan : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter kring barns kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mikaela Arnell Målman; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kamratrelationer; lek. tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att öka kunskapen om förskollärares arbete med barns kamratrelationer i förskolan. Studien genomfördes i form av intervjuer med fem förskollärare för att ta del av deras erfarenheter. Svaren analyserades med grund i ett sociokulturellt perspektiv samt Corsaros (1985) tillträdesstrategier. LÄS MER

  5. 20. Du behöver inte vara tjej eller kille-du får vara den du är : En intervjustudie med fokus på föräldrars berättelser om sina könsöverskridande barns möjlighetsvillkor i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristina Thalberg; [2017]
    Nyckelord :kön; genus; normer; feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studiens syfte är att uppmärksamma några föräldrars berättelser om hur de upplever sina könsöverskridande barns möjlighetsvillkor i förskolan. Frågeställningar som studien vill besvara är vilka möjligheter till lek, kamratrelationer och inkludering föräldrarna uppger att deras könsöverskridande barn har i förskolan, samt hur de beskrivningar föräldrarna ger av pedagogernas bemötande av deras barn förhåller sig till gällande styrdokument. LÄS MER