Sökning: "barns samlärande i förskolan"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden barns samlärande i förskolan.

  1. 11. Samlärande i en additiv språkmiljö : En studie där barn, vårdnadshavare och pedagoger i samverkan stärker barns identiteter och språkutveckling, utifrån individernas erfarenheter, miljöer och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Wallhäger Barbro; Johanna Forslund; [2012]
    Nyckelord :additiv språkmiljö; aktionsforskning; annat modersmål än svenska; det kompetenta barnet; didaktik; flerspråkighet; identitetsskapande; kontext; kreativitet; Läroplanen för förskolan Lpfö 98 10 Skolverket 2010 ; Montessori; Mosaikmetod; sociohistoriskt och -kulturellt perspektiv; Reggio Emilia; språklekar; språkmedvetande; språkutveckling; socialsamverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka hur barn med annat modersmål än svenska och deras vårdnadshavare, tillsammans med pedagoger och oss kan utveckla arbetssätt och metoder som stärker barns och vårdnadshavare identitet, samt utvecklar och stödjer språkutvecklingen. Syftet var också att utifrån dessa metoder och arbetssätt utarbeta ett metodhäfte. LÄS MER

  2. 12. Barns samlärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristina Ivert; Fariba Selseleh Sabzi; [2011]
    Nyckelord :samlärande; kamratsamverkan; förskola; barn; lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Hur arbetar pedagoger i förskolan : Hur använder pedagoger i förskolan bildskapande för att främja barnets språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Teresa Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; förskola; förskollärare; skapande och språkutveckling;

    Sammanfattning : Alla människor har ett fundamentalt behov av att få uttrycka sig och föra en dialog med sin omvärld. Barns behov av att förmedla sig till sin omgivning är under stark utveckling under tiden i förskolan och kan ta många skilda kommunikativa uttrycksformer. LÄS MER

  4. 14. Barns samlärande i leken

    C-uppsats,

    Författare :Jessica Meza Rivas; Anoush Shahraki; [2009]
    Nyckelord :Saml;

    Sammanfattning : SammanfattningEn dag på förskolan kan se olika ut för barnen, men det som kan vara lika för alla barn i förskolan är att detalltid pågår någon slags lek i deras vardag. Vår studie kommer därför att handla om barns samlärande ileken.SyfteVårt syfte med studien var att undersöka barns samlärande i lek. LÄS MER