Sökning: "barnsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet barnsutveckling.

  1. 1. Social inkludering – en förutsättning för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om barns olika förutsättningar till socialt samspel och inkludering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabrina Åström; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; sociokulturellt perspektiv; samspelssvårigheter; sociala relationer; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om social inkludering, samt vilken kunskap pedagoger har om vikten av tidiga insatser när barn uppvisar svårigheter i samspelet med andra. Med detta vill vi bidra med mer kunskap om hur pedagoger kan stötta barn med samspelssvårigheter och vad den sociala samvaron betyder för barns utveckling och lärande i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogik som risk eller möjlighet : Åtta specialpedagogers och speciallärares röster om kartläggning och åtgärdsprogram som risk för exkludering eller som möjlighet för ökad inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Löfgren; Heléne Larsson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; kartläggning; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Vi ville ta reda på hur specialpedagoger och speciallärare resonerar kring dilemmat att elever i behov av särskilt stöd riskerar att exkluderas istället för att inkluderas vid upprättandet av åtgärdsprogram samt huruvida kartläggningsprocessen och därpå beslutade åtgärder präglas av ett kategoriskt/kompensatoriskt, kritiskt, dilemmaperspektiv eller ett relationellt perspektiv.Vi valde att intervjua åtta specialpedagoger och speciallärare. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers delaktighet i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Einarsson; Johanna Persson; [2022]
    Nyckelord :pedagoger; närvarande; delaktighet; lek; barn;

    Sammanfattning : Sammanfattning Leken är en stor del av barns förskolevistelse och den beskrivs ha stor betydelse för barns utveckling, lärande och samspel. I Läroplanen, Lpfö 18 (Skolverket 2018) beskrivs leken som central och att det är genom lek barn ges möjlighet att bearbeta de intryck de upplever i sin vardag. LÄS MER

  4. 4. Barngruppsstorlekens påverkan : En intervjustudie om förskollärares upplevelser av barngruppsstorlekens påverkan på det pedagogiska arbetet med särskilt fokus på barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jennifer Andersson; Jessica Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskola; pedagogiskt arbete; ekologisk systemteori; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Genom våra erfarenheter och genom hela utbildningen har vi läst och erfarit vad barn behöver för att lära och utvecklas. En aspekt som vi uppmärksammat är att barnantalet i en barngrupp kan vara av betydelse, både för det pedagogiska arbetet i förskolan samt för alla barnsutveckling och lärande, vilket också är studiens syfte. LÄS MER

  5. 5. Litteracitet i förskolan – Mer än bara läs- och skrivförståelse : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med barns litteracitet i rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rasmus Lundstedt; Evelina Nilsson; [2021]
    Nyckelord :emergent literacy; Litteracitet; förskollärare; förskola; rutinsituationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien äratt synliggöra förskollärares tankar kring arbetet med barns litteracitet i rutinsituationer. Vi användeross av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fokuspåbarns litteracitetsutvecklingi förskolan. I vår studie utgårvi från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER