Sökning: "behaviorism och lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden behaviorism och lärande.

  1. 16. IKT och lärande : En studie kring hur lärarens kunskapssyn påverkar undervisningen med IKT

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl Johnfors; [2014]
    Nyckelord :Computer Aided Instruction; ICT; inquiry; learning; literacy; views of knowledge; Computer Aided Instruction; IKT; kunskapssyner; Literacy; lärande; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Lärare använder IKT i olika utsträckning i verksamheten och de har olika kompetens när det gäller hur verktygen ska användas (Skolverket 2009). Kompetens och kunskapssyn är två begrepp som är nära förbundna. LÄS MER

  2. 17. Vi kallar det poesidelen : Tre lärare om kunskapsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Terese Isaksson; [2013]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; lärares kunskapssyn; intervju;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker tre lärares syn på kunskap i ett läroplansteoretiskt perspektiv. Syftet är att identifiera och analysera tre lärares syn på kunskap. LÄS MER

  3. 18. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER

  4. 19. Behaviorism versus Intercultural Education in the Novel Purple Hibiscus : A Literature Study of Education in Purple Hibiscus from a Swedish EFL Perspective

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Seidi Tuomaala; [2013]
    Nyckelord :EFL; literature; intercultural education; imitation; behaviorism; learning; identity; personal development; communicative competence;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to analyze two different educational paradigms, which I refer to broadly as the behavioristic way of learning through imitation versus intercultural education, as these are depicted in the novel Purple Hibiscus by the Nigerian writer Chimamanda Ngozi Adichie. The analysis focuses on how the narrator Kambili´s learning, identity and personal development are differently affected by these two contrastive approaches to education. LÄS MER

  5. 20. Lärande och dataspel : Hur kan lärteorier användas för att främja lärande under dataspelande?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Johan Dorell; [2012]
    Nyckelord :Pedagogik; Lärteorier; Lärande; Dataspel;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur etablerade lärteorier hämtade från det pedagogiska forskningsfältet kan påverka inlärningen i dataspel. Ett spel togs  fram i två versioner baserade på det sociokulturella perspektivet på lärande respektive behaviorism. LÄS MER