Sökning: "behaviorism och lärande"
Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden behaviorism och lärande.
16. IKT och lärande : En studie kring hur lärarens kunskapssyn påverkar undervisningen med IKT
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Lärare använder IKT i olika utsträckning i verksamheten och de har olika kompetens när det gäller hur verktygen ska användas (Skolverket 2009). Kompetens och kunskapssyn är två begrepp som är nära förbundna. LÄS MER
17. Vi kallar det poesidelen : Tre lärare om kunskapsbegreppet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Uppsatsen undersöker tre lärares syn på kunskap i ett läroplansteoretiskt perspektiv. Syftet är att identifiera och analysera tre lärares syn på kunskap. LÄS MER
18. För-lusten att lära
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER
19. Behaviorism versus Intercultural Education in the Novel Purple Hibiscus : A Literature Study of Education in Purple Hibiscus from a Swedish EFL Perspective
Magister-uppsats, Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : The aim of this essay is to analyze two different educational paradigms, which I refer to broadly as the behavioristic way of learning through imitation versus intercultural education, as these are depicted in the novel Purple Hibiscus by the Nigerian writer Chimamanda Ngozi Adichie. The analysis focuses on how the narrator Kambili´s learning, identity and personal development are differently affected by these two contrastive approaches to education. LÄS MER
20. Lärande och dataspel : Hur kan lärteorier användas för att främja lärande under dataspelande?
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur etablerade lärteorier hämtade från det pedagogiska forskningsfältet kan påverka inlärningen i dataspel. Ett spel togs fram i två versioner baserade på det sociokulturella perspektivet på lärande respektive behaviorism. LÄS MER