Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Julia Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Behaviorism; biologi; socialkonstruktivistism; undervisningsstrategier; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. LÄS MER

  2. 2. Bedömning och lärande : En kvalitativ studie om tre lärares och en rektors uppfattning och tillämpning av formativ och summativ bedömning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonsén Jennie; [2021]
    Nyckelord :ansvarsstyrning; behaviorism; formativ bedömning; konstruktivism; samhällskunskap; sociokulturell kunskapssyn; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper har under 1900-talet varit starkt kopplat till inträde och urval till högre utbildning och arbetsliv. Bedömning har traditionellt uppfattats som mer eller mindre liktydigt med prov och betyg, vad som brukar benämnas summativ bedömning. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärupplevelse av olika lärandefokus i teknikundervisningen

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :David Eknor; Mary Lundberg; [2021]
    Nyckelord :lärupplevelse; undervisning; instrumentellt; erfarenhet; teknikämnet;

    Sammanfattning : I många delar av världen karaktäriseras undervisningen av en mer instrumentell syn på kunskap där fokus är på memorerande av begrepp vilket ger mer ytlig förståelse. För att kunna möta de arbetsformer som finns i arbetslivet behöver eleverna öva på att arbeta med verkliga problem, ställa egna frågor och söka lösningar. LÄS MER

  4. 4. Vikten av motivation i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Safia Abuadas; [2020]
    Nyckelord :Lärarentusiasm; matematikundervisning; motivation; primary school; stöd.;

    Sammanfattning : Enligt mina erfarenheter är problemet att eleverna tycker att matematiklektioner är tråkiga, och på grund av detta kan de inte koncentrera sig under genomgången eller instruktioner för olika uppgifter. Syftet med detta arbete är att undersöka påverkan av motivation över elevernas mottagande av matematikämnet. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar av läs- och skrivsvårigheters påverkan på matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Frank; [2020]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; reading- and writing difficulties; dyslexia; Matematiksvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på två olika aspekter av matematikundervisning. Den ena handlar om hur medvetna lärare är om dyslexi-relaterade svårigheter i matematikämnet och den andra om hur lärare organiserar matematiklektionerna. LÄS MER