Sökning: "bemötande särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden bemötande särskola.

  1. 1. ”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger” : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eriksson Helene; Magnusson Josefine; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; good relationships; intellectual disability; teachers’ relational competence; Teacher - student relationships; relations; relational perspective; Goda relationer; intellektuell funktionsnedsättning; Lärare-elev relationer; lärares relationskompetens; relation; relationellt perspektiv; särskola;

    Sammanfattning : Studien belyser lärar - elevrelationer och har ett relationellt perspektiv. Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever på särskolan beskriver lärar-elevrelationer samt vilka likheter och skillnader det finns i beskrivningarna. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars erfarenheter av sin barns skolgång i särskolan : - åtta livsberättelser från barndom till tidigt vuxenliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anders Karlsson; Sofia Kumlin; [2018]
    Nyckelord :Bemötande och relationer; föräldrar; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelser; särskola och övergångar;

    Sammanfattning : Studiengenomfördes genom narrativa kvalitativa intervjuer med tio föräldrar till åttabarn med intellektuell funktionsnedsättning. Syftet med studien var att ta varapå föräldrars erfarenheter från sina barns barndom, skoltid och övergång tillvuxenliv. LÄS MER

  3. 3. När emotioner blir ett arbetsverktyg - En kvalitativ studie om pedagogers känsloarbete vid lågaffektivt bemötande som arbetsmodell i särskola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Katarina Wieslander; [2017-07-10]
    Nyckelord :emotionshantering; emotiv dissonans; känsloneutralisering; känsloregler; emotionella processer;

    Sammanfattning : Studien har som sitt övergripande syfte att undersöka pedagogers känsloarbete och känsloneutralisering vid arbetsmodellen lågaffektivt bemötande inom särskolan. Uppsatsen har sitt huvudfokus på personalens subjektiva upplevelser av sitt eget känsloarbete samt effekterna av sin känslohantering vid situationer som innehåller ett utåtagerande beteende. LÄS MER

  4. 4. Skolpersonals bemötande av elever i gymnasiesärskolan utifrån ett genusperspektiv : - "Tuffa gänget" och "Pyntade prinsessor"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Amirijoo; Helena Leijonmarck; [2017]
    Nyckelord :Särskola; intellektuell funktionsnedsättning; bemötande; klassrumsklimat; genus; kön; kvalitativ studie; hermeneutik; relation; lärarroll;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka några lärares och elevassistenters syn på bemötande av elever inom gymnasiesärskolan. Studien belyste aspekten genus i bemötandet av dessa elever. Skolan ska enligt Läroplanen (Skolverket, 2013) motverka stereotypa könsrollsmönster. LÄS MER

  5. 5. Från ett blodigt rum till lite spott på golvet : En studie av skolpersonals fortbildning i lågaffektivt bemötande i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Claes Johansson; Anders Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Cirkulära utvecklingsprocesser; Fortbildningsinsats; Lågaffektivt bemötande; Skolutveckling; Särskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur en fortbildning initieras och vilka tecken på förändrade arbetssätt som personalen kan beskriva i ett skolutvecklingsperspektiv. Valet föll på en fortbildning som avser personalens kompetens i bemötande av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER