Sökning: "besöksnäringen A"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden besöksnäringen A.

  1. 1. Att leda under Covid-19 pandemin : En fallstudie om ledarskap i kris

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Alexander Kjellman Öhrman; Alexandra Ma; [2023]
    Nyckelord :Leadership; leadership styles; Covid-19 pandemic; transformal; transactional; reflexive; crisis; remote work; Ledarskap; ledarskapsstilar; kris; Covid-19 pandemi; transformativt; transaktionellt; reflexivt; kris; distansarbete;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka vilka kännetecken som bidrar till ett effektivt ledarskap under kris, i detta fall Covid-19 pandemin. Studien är upprättad för att bidra med kunskap och förståelse för de relevanta delar och kännetecken som är viktiga under oförutsägbara situationer. LÄS MER

  2. 2. Turismprojekt som möjlighet eller ond spiral : En studie av EU-projekt i Jämtland Härjedalen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :William Klemets; Mikael Wallberg; [2023]
    Nyckelord :Public funding; Projects; EU-funded projects; EU development policy; Tourism development; Tourism projects; Offentlig finansiering; Projekt; EU-finansierade projekt; EU:s utvecklingspolitik; Turismutveckling; Turismprojekt;

    Sammanfattning : EU:s sammanhållningspolitik har sedan 1980-talet varit ett verktyg för att investera och utveckla regioner. Utvecklingen sker genom olika strukturfonder och har de senaste decennierna finansierat stora delar av turismens utveckling, särskilt i turismintensiva regioner. LÄS MER

  3. 3. Besöksnäringen investerar sig ur covid-19 pandemin : En studie av ledares agerande under osäkerhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Malmelöv; Tesfaldet Zerai Sirak; [2023]
    Nyckelord :Organizational crisis; Crisis management; Crisis leadership; Knowledge management; Covid-19; Organisationskris; Krishantering; Krisledarskap; Kunskapshantering; Covid-19;

    Sammanfattning : Syfte - Studiens övergripande syfte är att öka förståelsen för hur ledare inom besöksnäringen i Sverige har agerat under covid-19 pandemin. Studien avser att identifiera ledares arbete med krishantering, krisberedskap och kunskapshantering. LÄS MER

  4. 4. The Role of Self-Service Technology in Enhancing Value : An Exploratory B2B Case Study from a Business Model Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Theodor Bengtsson; Jonas Hägerlöf; [2023]
    Nyckelord :Self-service technology; business model; value; sustainability; B2B; IT procurement; Self-service technology; affärsmodell; värde; hållbarhet; B2B; IT-inköp;

    Sammanfattning : As digitalization and sustainability evolves, the environment in which businesses operate constantly change. Value perceptions shift as a result of this and become increasingly multifaceted. Businesses must therefore adapt their business models. This is an issue within B2BIT procurement processes which are object to continuous change. LÄS MER

  5. 5. Identitetskommunikation för ett län : Lyfta Blekinges kultur och historia med visuella maskotar

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Vera Björk; Daniela Barjosef; [2023]
    Nyckelord :Identity communication; mascots; cultural heritage; history; Identitetskommunikation; maskotar; kulturarv; historia;

    Sammanfattning : Identitetskommunikation är ett sätt för ett samhälle att berätta om sig själv och vad som finns att göra samt uppleva i deras samhälle. För att framföra identitetskommunikation för Blekinge skapade vi tre olika maskotar som är kopplade till VisitBlekinge, vilket är ett bolag som jobbar med besöksnäringen. LÄS MER