Sökning: "beskrivning av observation"

Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden beskrivning av observation.

  1. 6. ”Jag drabbas även av de som inte drabbas” : Direkta och indirekta former av viktimisering till följd av det dödliga skjutvapenvåldet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Annie Engfors; [2022]
    Nyckelord :Direkta och indirekta former av viktimisering till följd av det dödliga skjutvapenvåldet;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har det dödliga skjutvapenvåldet ökat i Sverige, där det skett med en koncentration till socioekonomiskt utsatta bostadsområden. Parallellt med våldets utveckling har individer från bostadsområdena organiserat sig, med bland annat ett uttalat syfte om att uppmärksamma våldet, men också för att arbeta brottsförebyggande i relation till barn och unga. LÄS MER

  2. 7. Individuell anpassningsbar operatörstol : Ett nytt koncept för individanpassade sitsar inom dentalbranschen.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Harling; [2022]
    Nyckelord :Ergonomi; Dentalsits; Individanpassad; Bekvämlighet; REBA-Analys; Innovation; Koncept; Observation; Design;

    Sammanfattning : Denna rapport behandlar ett produktutvecklingsprojekt som genomförs under kursen examensarbete för högskoleingenjörsexamen i innovationsteknik och design vid Karlstads universitet. Projektet utförs under vårterminen 2022 av Julia Harling och kursen omfattar 22,5 hp. Handledare för projektet är Monica Jakobsson och examinator Leo De Vin. LÄS MER

  3. 8. “Det är lite krångligt att tänka det inne ihjärnan” : Estetiska uttrycksformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Jensen; [2022]
    Nyckelord :Dewey; Estetiska uttrycksformer; Lärande; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : I denna fallstudie undersöks samspelet mellan estetiska uttrycksformer och det matematiska lärandet med en kvalitativ ansats. Syftet med studien är att undersöka vilken funktion estetiska uttrycksformer har och hur lärare och elever beskriver estetiska uttrycksformer som en del av matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 9. Pedagogers delaktighet i barns lek på förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger deltar i barns lek och en beskrivning av deltagandet ur ett förskollärarperspektiv samt ur barnens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Rosander; Julia Gutekrans; [2022]
    Nyckelord :Lek; förskola; barn; pedagoger; deltagande; barns perspektiv; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger deltar i barns lek, men även att få en förståelse för hur förskollärare ser på sitt deltagande samt hur barn uppfattar pedagogers deltagande. Det är en kvalitativ studie som utgår från en fenomenografisk teori och de metoder som används är observation och intervju. LÄS MER

  5. 10. Designriktlinjer för digitala brädspel : En anpassning av designriktlinjer för heuristisk utvärdering av digitala strategibrädspels gränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Digitala brädspel; designriktlinjer; heuristiker; heuristisk utvärdering; user experience design; UX; användarupplevelse; gränssnitt; brädspel; datorspel;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att besvara frågeställningen: Hur kan existerande designriktlinjer inom gränssnittsdesign anpassas för heuristisk utvärdering av gränssnittskomponenter i digitala strategibrädspel? Rapporten inleds med en bakgrund över brädspels historia, inklusive dess digitalisering och tidigare forskning inom både fysiska och digitala brädspel. Vidare redogörs en beskrivning av heuristisk utvärdering och olika designriktlinjer inom fysiska brädspel, datorspel och generell gränssnittsdesign. LÄS MER