Sökning: "betyg från år tre"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden betyg från år tre.

  1. 1. ”Det har inte varit svårt att gå till skolan men svårt i skolan”. En kvalitativ intervjustudie om ungdomars syn på orsaker till sina svårigheter i matematik och hur svårigheterna hade kunnat minimeras eller avhjälpas.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Eneroth; [2023-02-16]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärare-elev-relationer; delaktighet; övergångar;

    Sammanfattning : I Sverige på 2000-talet finns en stark förväntan i samhället att elever studerar minst grundskolans nio år och därefter tre år på gymnasiet. Om en elev inte klarar godkänd nivå i grundskolan i ett eller flera av de ämnen som kallas kärnämnen, engelska, matematik och svenska, får eleven gå ett eller flera år på gymnasiets introduktionsprogram tills kunskaperna bedöms som tillräckliga enligt betygskriterierna i årskurs nio. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan ESG-betyg och finansiell prestation på tillväxtmarknader : Financial slack – en moderator?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Samuel Andersson; Viktor Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :ESG-score; E-score; S-score; G-score; financial performance; financial slack; stakeholder theory; emerging markets; ESG-betyg; E-betyg; S-betyg; G-betyg; finansiell prestation; financial slack; intressentteorin; tillväxtmarknader;

    Sammanfattning : Syfte: I takt med att hållbarhet blir allt viktigare, erhåller företagen en betydelsefull roll i arbetet för ett hållbart samhälle. Vilket medfört ett stort intresse för hur ESG-betyget påverkar de finansiella aspekterna av verksamheten i både företagsvärlden och den akademiska världen. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan ESG-betyg och finansiell prestation inom energibranschen : En kvantitativ studie inom EU-länderna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Fanny Bergström; Julia Larsson; [2023]
    Nyckelord :ESG-score; E-; S- and G-score; ROA; ROE; financial performance; energy sector; ESG-betyg; E-; S- och G-betyg; ROA; ROE; Finansiell prestation; Energibranschen;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Sambandet mellan ESG-betyg och finansiell prestation inom energibranschen – en kvantitativ studie inom EU-länderna  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Fanny Bergström och Julia Larsson  Handledare: Jan Svanberg  Datum: 2023 - maj  Syfte: Intresset för hållbarhet och hållbarhetsredovisning har växt sig allt större och i takt med detta har sambandet mellan ett företags ESG-betyg och dess finansiella prestation blivit ett omdiskuterat forskningsområde. Tidigare forskning har kommit fram till motstridiga resultat då resultaten skiljer sig branscher och länder emellan. LÄS MER

  4. 4. Skolledarens ansvar för närvaro­främjande arbete med fokus på skolkulturer i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Waldenström; [2022]
    Nyckelord :gymnasieelever; ledarskap; närvarofrämjande arbete; salutogenes; skolkultur; skolledare;

    Sammanfattning : ”Gymnasieskolan ska ge en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skollagen 15 kap. 2§) En avklarad gymnasieutbildning är kopplad till folkhälsa. LÄS MER

  5. 5. Det stora vägskälet : gymnasieelevers upplevelse och planerade val inför nästa fas i livet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Petra Kärrström; Ida Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Horizons for action; school-to-work transition; upper secondary students; educational and career choices; turning point; Handlingshorisont; school-to-work transition; gymnasieelever; studie- och yrkesval; brytpunkt;

    Sammanfattning : Brytpunkten från gymnasiet kan förstås som ett avgörande vägskäl med ett överflöd avvalmöjligheter för ungdomar. Syftet med denna studie var att genom en kvantitativenkätundersökning kartlägga hur gymnasieelever i år tre på naturvetenskaps-,samhällsvetenskaps-, och ekonomiprogrammet i Stockholms län planerade och motiverade sittval inför tiden efter gymnasiet och att se hur detta skilde sig åt utifrån bakgrundsfaktorerna kön,etnicitet och bostadsort, samt att få en översikt för hur gymnasieeleverna upplevde brytpunktenfrån gymnasiet och hur de såg på sin egen handlingshorisont. LÄS MER