Sökning: "betygsättning gymnasieskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden betygsättning gymnasieskolan.

  1. 16. Betyg i praktiken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Andreas Jonsson; Max Lindhed; [2013]
    Nyckelord :Betygsättning; Idrott och Hälsa; Gymnasiet; Läroplansteori; Ramfaktorteori; Den dolda Läroplanen;

    Sammanfattning : År 2011 kom det en ny läroplan för Gymnasieskolan med en ny betygsskala. Den nya läroplanen har ett brett innehåll i förhållande till undervisningstiden samtidigt som bedömningsstöd från Skolverket saknas (våren 2013). Denna uppsats undersöker lärares syn på vad som bedöms vid betygsättning i ämnet Idrott och Hälsa. LÄS MER

  2. 17. Bedömning för lärande i dans : En studie om danslärares bedömningsarbete i dans inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Andersson; [2013]
    Nyckelord :assessment; dance; formative assessment; assessment for learning; feedback development dialogue; subject-and course syllabys 2011; Gy-11; bedömning; dans; formativ bedömning; bedömning för lärande; feedbacksamtal; ämnes-och kursplaner 2011; Gy-11;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur sex danslärare uppfattar sitt arbete med bedömning i dans i gymnasieskolan, inom de nya ämnes-och kursplanerna från 2011. Studien avser också undersöka hur danslärarna går tillväga under feedbacksamtal i dansämnet. LÄS MER

  3. 18. Likvärdighetsproblematiken inom religionskunskapsämnet : En fallstudie i hur lärare på olika programinriktningar bedömer elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marina Dahlén; [2013]
    Nyckelord :betygssättning; utvärdering; infärgning; likvärdighetsproblematik; religionskunskap.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida elever behandlas lika över de olika gymnasieprograminriktningarna i undervisning, bedömning och betygssättning samt om lärarna är medvetna om elever med läs- och skrivsvårigheter och om hänsyn tas till dessa elever i utformningen av undervisningen, arbetsuppgifter och prov.Undersökningen är en kvalitativ fallstudie bestående av fyra intervjuer av lärare på två gymnasieskolor i Mellansverige som sedan jämförts med egna observationer av respektive lärares lektion/lektioner. LÄS MER

  4. 19. ”Med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation...” : Lärares upplevelser av bedömning av skriftlig produktion på de nationella proven i spanska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pierre Cato; [2013]
    Nyckelord :Nationella prov; Moderna språk; Spanska; Kunskapskrav; Läroplansteori; Skriftlig produktion;

    Sammanfattning : Denna studie är av kvalitativ karaktär och baseras på halvstrukturerade intervjuer med sex spansklärare i gymnasieskolan. Studiens syfte har varit att studera lärares syn på bedömning och betygsättning av elevers skriftliga produktion på de nationella provet i spanska utifrån ett läroplansteoretisk perspektiv och utifrån teorier om bedömning. LÄS MER

  5. 20. Likvärdighet inom klassrummets fyra väggar : En kvalitativ studie av lärares bedömningsarbete och syn på likvärdighet i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :John Karlberg; [2012]
    Nyckelord :GY11; bedömning; betygsättning; formativ bedömning; summativ bedömning; likvärdighet; bedömning av skapande processer;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en undersökning om hur gymnasielärare resonerar kring begreppenbedömning, betygssättning och likvärdighet genomförts. Avsikten med undersökningen var att ökaförståelsen för hur lärare ser på sin egen bedömning och betygssättning samt vilka underlag deanvänder sig av vid betygssättning. LÄS MER