Sökning: "betygsättning gymnasieskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden betygsättning gymnasieskolan.

  1. 21. Vem sätter betyg - Läraren eller Skolverket? : Elever och lärares syn på implementeringen av kursplanen för Samhällskunskap A i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Einar Ideström; Andreas Visén; [2012]
    Nyckelord :implementation; grade system; Upper Secondary School; Samhällskunskap A; Street level bureaucrats; Implementering; betygssystem; gymnasieskolan; Skolverket; Samhällskunskap A; närbyråkrater;

    Sammanfattning : Our study examining how well the guidelines, from Skolverket (School Department), aboutgrades in the course "Samhällskunskap A" are implemented in the Swedish Upper SecondarySchool. The study focus on both teachers and students. To discover which knowledge the bothgroups have, we have used two different methods. LÄS MER

  2. 22. Betygens likvärdighet : En jämförelse mellan skolnivå och lärarnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Markus Stoor; [2012]
    Nyckelord :Betyg; Betygsättning; Likvärdighet; Flernivåanalys; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur mycket av problemet med bristande likvärdighet i betygsättningen som finns på lärar- respektive skolnivå. Avvikelsen mellan slutbetyg i grundskolan och kursbetyg i gymnasieskolan används som mått på bristande likvärdighet. LÄS MER

  3. 23. Rättvis bedömning? Några gymnasieelevers uppfattningar om bedömning och betygsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Forss; [2012]
    Nyckelord :bedömning; betygsättning; formativ bedömning; gymnasieelever; svenskämnet; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få inblick i hur arbetet med rättvis bedömning och betygsättning kan gestaltas i gymnasieskolan ur ett elevperspektiv. Fem elever från fyra gymnasieskolors studieförberedande program intervjuades. LÄS MER

  4. 24. Ett orättvist betygssystem? : Gymnasielärares syn på betygsättning inom Idrott & Hälsa

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Annika Regnell; Philip Löfgren; [2011]
    Nyckelord :Idrott; hälsa; gymnasieskolan; betyg; bedömning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever anser att betygen i det nuvarande målrelaterade betygssystemet är orättvisa och att lärare utgår ifrån andra aspekter vid betygsättningen än att betygsätta elevernas kunskaper. Därmed valde vi att undersöka hur lärares bedömning och betygsättning utförs bland behöriga lärare för att få klarhet i om det nuvarande betygssystemet är ett rättvist betygssystem. LÄS MER

  5. 25. Jämförelse av betygssystem, betyg och bedömning i den ryska och den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nadezda Yurkovskaya; [2011]
    Nyckelord :utveckling; lärande; bedönming; betygssättning; kunskapsmål; kunskapskrav;

    Sammanfattning : I min studie ville jag jämföra synen på bedömning och betygsättning, deras syfte och utformning i den svenska och i den ryska skolan. Jag kom fram till att det finns stora skillnader i bedömningsarbetet mellan den svenska och den ryska skolan och att båda skolsystemen genomgår i dag stora förändringar. LÄS MER