Sökning: "bilderböcker barn"

Visar resultat 1 - 5 av 222 uppsatser innehållade orden bilderböcker barn.

  1. 1. Vi har ju bara bra böcker : En kvalitativ studie av bibliotekariers bokval till sagostunden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Aderlund; Lisa Lindahl; [2024]
    Nyckelord :folkbibliotek; barnbibliotek; sagostunder; urval; bilderböcker; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att fördjupa kunskapen om hur bibliotekspersonal väljer böcker till sagostunder för barn i åldern 3-6 år, samt vilka idéer och värderingar som påverkar bokvalet. Bakgrunden till frågeställningarna tar avstamp i den litteraturdidaktiska diskussionen om kvalitetslitteratur samt FN:s barnkonvention. LÄS MER

  2. 2. Den empatiska bilderboken - En kvalitativ studie om framställningen av empati i bilderböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Anna Nord; Marielle Robertsson; [2024]
    Nyckelord :empathy; picture books; symbolic interactionism; perspective taking; children s books; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to examine how empathy is portrayed in picture books for children aged 3-6. A total of 18 library books were analyzed using a qualitative content analysis, which consisted of a compilation of image and text analysis. LÄS MER

  3. 3. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER

  4. 4. ”Att läsa böcker för barn är ju också en upplevelse för vuxna” Vuxnas förståelse och användning av bilderböcker.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Linda Öberg; [2023-06-13]
    Nyckelord :Crossover picturebooks; Children’s literature; Adults; Reader-response theory; dual address;

    Sammanfattning : In this thesis I have in groups of three, interviewed five women and one man between the ages of 26 and 50+ about their reading experience and understanding of three crossover picturebooks. I have also conducted a survey where 125 adults have answered questions about their use and perception of picturebooks as a literary genre. LÄS MER

  5. 5. ”Vädret har fått fnatt, säger Olga Os” : En studie om fem bilderböckers didaktiska potential i förskolans undervisning om miljöproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; miljöproblem; didaktik; förskola; undervisning; ekokritik; troper; narratologi; texttyper; multimodal analys;

    Sammanfattning : Utbildningen i förskolan ska vara rolig, lärorik och förmedla en positiv framtidstro (Skolverket 2018, s. 5, 9) vilket kan vara problematiskt i förskolans undervisning om miljöproblem då det både kan vara skrämmande och oroande för barn (Ärlemalm-Hagsér 2022, s. 109). LÄS MER