Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mamman som ska ha söndagskjol och helgdagsrock åt far, mamman kan väl ha byxor likaväl. : En kvalitativ studie kring förskollärares samtal om sångtexter i förskolan utifrån ett normkritiskt perspektiv.

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Julia Falkenhäll; Elma Oruc; [2020]
    Nyckelord :Song; lyrics; norm critical working method; preschool; preschool teacher; Sång; sångtexter; normkritiskt arbetssätt; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien avser att bilda kunskap om vilka normer och arbetssätt som framkommer i förskollärares samtal kring sångtexter som de sjunger med barn på förskolan. För att uppnå studiens syfte har frågeställningarna ”Hur beskrivs normer och normkritiskt arbetssätt genom samtal om sångtexter?”, ”Vilka normer framträder i sångtexter som sjungs på förskolan?”   samt ”Hur beskriver förskollärarna att sångtexter kan användas som ett arbetssätt för att motverka stereotypa normer?” besvarats. LÄS MER

  2. 2. ”Kvinnor hade inte byxor under vikingatiden” - En kvalitativ textanalys av läroböcker i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Michelle Edvardsson; [2018-08-06]
    Nyckelord :genus; lärobok; kön; historia; undervisning; historieundervisning; androcentrism; traditionella könsmönster; textanalys; makt;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att belysa hur kön görs i läroböcker som används i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv, specifikt avsnitt om vikingatiden. Studien bygger på fyra läroböcker i ämnet historia där avsnitt om vikingatiden behandlas. LÄS MER

  3. 3. Genus i matematikläromedel : Förändring över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tina Adolfsson; Martin Crone; [2018]
    Nyckelord :Genus; kön; normer; läromedel; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv granska hur kvinnor/flickor och män/pojkar framställs i matematikläromedel från olika tidsepoker, samt om framställningen har förändrats över tid. För att besvara studiens syfte tillämpas två frågeställningar: I vilken utsträckning förekommer kvinnor/flickor och män/pojkar i namn, personliga pronomen och bild i matematikläromedel från olika tidsepoker? och I vilken utsträckning förekommer kvinnor/flickor och män/pojkar i typiskt kvinnligt respektive manligt kodade kläder och sysselsättningar i matematikläromedel från olika tidsepoker? Datainsamlingen genomförs genom en kvantitativ innehållsanalys av tre matematikserier avsedda för årskurs två – serien Matematik från år 1988, serien Lilla Mattestegen från år 2000–2011 och serien Singma matematik från år 2017–2018. LÄS MER

  4. 4. Män i tights och kvinnor i byxor : En kritisk undersökning av hur film kan användas i historieundervisningen för att lära eleverna studera förändringar i genus och hur dessa kan relateras till sin samtidskontext

    Magister-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Victoria Simonsson; [2012]
    Nyckelord :Robin Hood; Film; Genus; Didaktik;

    Sammanfattning : Film is a tool frequently used by teachers, but it is often limited to showing students how historical time periods looked like, or as a way for students to search for historical inaccuracies. The aim of this essay is to study whether it is possible to use two films based on the legend of Robin Hood as a way to teach students how to contextualize gender history. LÄS MER