Sökning: "c- svenska didaktik"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden c- svenska didaktik.
1. -Hej! Vad kul att du är här! : – En kvalitativ studie om lärares närvarofrämjande arbete i grundskolans olika stadier.
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om lärares närvarofrämjande arbete i grundskolans olika stadier samt lärares erfarenheter av vad som försvårar arbetet med att främja skolnärvaro. Genom att identifiera framgångsfaktorer och försvårande faktorer hoppas jag att studien kan bidra med ökad kunskap kring ett ämne som berör många svenska skolor idag. LÄS MER
2. Bråkigt i matematikläromedel : En komparativ studie mellan svenska och maltesiska matematikläroböcker i årskurs 4 med fokus på hur tal i bråkform presenteras och konkretiseras
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to compare two Swedish and two Maltese textbook series in mathematics in the Swedish grade 4 from a mathematical didactic perspective, focusing on how fractions is presented, such as for instance as a number, part of a whole, part of a number, division as a metaphor or a scale, and visualized. The study is based on a comparative approach in which the teaching materials analysed represents their respective countries and schools. LÄS MER
3. Läsande familjer – en studie av fyra familjers läsvanor
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Mötet med text och läsningen i hemmet går under begreppet family literacy. Innebörden i begreppet family literacy är att människan redan som barn socialiseras in i textens värld främst genom familj, vänner och övriga närstående. Denna socialisering sker genom olikaliteracyaktiviteter som i regel startar när barnen är bebisar. LÄS MER
4. Det görar ingenting om du frågar mycket : SFI-elevers semantiska och morfologiska utveckling
Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den semantiska och morfologiska utvecklingen hos två elevgrupper med olika studietakt som studerar kurs C på SFI. Syftet är också att undersöka om det finns några skillnader mellan elevgrupperna samt att belysa viktiga didaktiska moment i studiens lektionsgenomgång. LÄS MER
5. Flerspråkiga elever
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare resonerar om sitt didaktiskaförhållningssätt för alla elevers språkutveckling i ett mångkulturellt klassrum. Utifrån syftethar vi ställt följande frågor: Hur anser lärarna att lärandesituationer ska arrangeras? Vad anserlärarna är skillnaden i undervisningssituationer mellan svenska som ämne och svenska somandraspråk? Kvalitativa intervjuer med sex lågstadielärare i en mångkulturell skola i olikastadsdelar i Göteborg har gett oss kunskap och uppfattning om vilka didaktiskaförhållningssätt en lärare utgår från samt hur de resonerar för de synsätten i sin undervisning. LÄS MER