Sökning: "case värdegrund skola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden case värdegrund skola.

  1. 1. Mångkulturalitetens plats i skönlitteraturen idag : En ideologikritisk analys av "LasseMajas Detektivbyrå" med fokus på hur mångkulturen framställs och värderas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Elin Henriksson; [2017]
    Nyckelord :Ideological criticism; multiculturalism; fiction; identity formation; Ideologikritik; mångkultur; skönlitteratur; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att undersöka vilka värderingar och attityder till det svenska samhällets månkulturalitet som speglas i skönlitteraturen idag, hur det kan påverka läsaren, samt hur det överrensstämmer med de värderingar kring ämnet som vår skola vill förmedla och föra vidare till sina elever. Det görs genom en ideologikritisk analys av det valda materialet som i detta fall utgörs av fyra böcker ur bokserien "LasseMajas Detektivbyrå" skrivna av författaren Martin Widmark. LÄS MER

  2. 2. Fostran av demokratiska värden : exempel från en skola i Uganda

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Amie Karlsson; [2012]
    Nyckelord :demokrati; etnografi; fostran; pragmatism; skola; värdegrund; värdepedagogik;

    Sammanfattning : I Sverige anses det viktigt att skolan bidrar till att fostra demokratiska medborgare genom att låta demokratiska värden genomsyra skolans verksamhet. Demokrati och värden är dock två komplexa begrepp och det är svårt att tala om globala demokratiska värden. LÄS MER

  3. 3. Institutionaliserade inne- och utestängningspraktiker : Utomnordiska gymnasieelevers upplevelser av det symboliska våldet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Celestine Ndifor; [2009]
    Nyckelord :Structural discrimination; diversity; ethics; fundamental values; self-report; symbolic violence; alienation; stigmatization.; strukturell diskriminering; mångfald; etik; värdegrund; self-report; symboliskt våld; utanförskap; stigmatisering.;

    Sammanfattning : Intresset av att studera den institutionaliserade diskrimineringen, det symboliska våldet och de mekanismer som skapar inne- och utestängningsmekanismer på grundskolan härstammar från erfarenheter under mina år som student och lärare i Sverige. Forskning inom ämnet visar på att skolan är en sorteringsarena där symboliskt våld upptar en stor plats. LÄS MER

  4. 4. Konfliktens vara eller icke vara i historieundervisningen, - En jämförande studie mellan den mångkulturella och den traditionella svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christina Strand; Anna Capobianco; [2006]
    Nyckelord :Konflikt; Historieidentitet; Historiemedvetande;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka huruvida konflikter kan uppstå i undervisningen av historiska händelser. Vidare ville vi besvara frågan varför eller varför inte det uppstår konflikter. Vi lyfter fram begrepp som konflikt, historieidentitet och historiemedvetande. LÄS MER