Sökning: "centrala innehåll"
Visar resultat 16 - 20 av 559 uppsatser innehållade orden centrala innehåll.
16. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER
17. “Time To BeReal!” : en kvalitativ analys av hur unga vuxna hanterar autenticitetsproblematiken på appen BeReal
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Sociala medier har en autenticitetsproblematik som kan leda till konsekvenser som psykisk ohälsa. Som en reaktion mot den tillrättalagda sociala mediekulturen som präglas av förskönat och redigerat innehåll lanserades appen BeReal. LÄS MER
18. Svenskämnenas identiteter : En diskursanalys av uppgifter i ett läromedel för svenska respektive svenska som andraspråk på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om kunskaper som elever får med sig genom två jämförbara läromedel för svenska 1 respektive svenska som andraspråk 1 skiljer sig åt och hur skillnaderna i så fall relaterar till ämnenas centrala innehåll. Det sattes sedan i relation till Skolverkets översyn av svenskämnena. LÄS MER
19. Barns sociala kompetens i relation till lek : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskolepedagogers uttalade uppfattningar om utvecklingen av barns sociala kompetens i relation till lek. För att få svar på forskningsfrågorna och syftet utgick studien från en kvalitativ datainsamlingsmetod där sju förskollärare och sju barnskötare intervjuades. LÄS MER
20. ”Oftast är det fröknarna som bestämmer...” - En kvalitativ intervjustudie om barns delaktighet och inflytande i samlingen på förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks barns inflytande och delaktighet i samlingen utifrån barns och förskollärares reflektioner. Syftet med studien var att undersöka barns och förskollärares tankar om samlingen med fokus på inflytande och delaktighet. LÄS MER