Sökning: "charterbolag"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet charterbolag.

  1. 1. Tillbudsrapporteringens utmaningar : En studie om barriärer som hindrar tillbudsrapportering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Mattias Johansson; Tom Hällgren; [2023]
    Nyckelord :Near-miss report; Barrier; Anonymity; Reporting system; no blame culture; Tillbudsrapportering; Barriärer; Anonymitet; Rapporteringssystem; no blame culture;

    Sammanfattning : Tillbudsrapporteringen till sjöss ökar ständigt och kraven från myndigheter och charterbolag blir allt striktare. Dock visar Transportstyrelsens årliga tillbudsundersökning att tillbud orsakade av mänskliga fel är kraftigt underrapporterade. LÄS MER

  2. 2. Från kommunism till charterturism - En fallstudie av Albanien som turistdestination

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Niklas Rehnman; Joel Scherdin; Kalle Lindhe; [2011]
    Nyckelord :destinationsutveckling; turismutveckling; postkommunism; statens roll; image; charter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: 1992 föll kommunismen i Albanien och landet som länge varit i princip helt stängt kunde nu börja kommunicera med omvärlden. Ett fåtal turister hade besökt landet under kommunismstyret och blev då styrda av staten vart de fick röra sig och vem de fick prata med. 20 år senare är Albanien ett av Europas fattigaste länder. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om trender inom charterbranschen : - vart är utvecklingen på väg?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Magnus Lindell; Jonas Skogsberg; [2010]
    Nyckelord :trend; charter companies; market; marketing; consumers; destinations; resorts; travel directory; Internet; development; future; trend; charterbolag; marknad; marknadsföring; konsument; destination; resmål; resekatalog; internet; utveckling; framtid;

    Sammanfattning : Aim: By studying the evolution of the market for package holidays over time we hope to get an understanding of the trends that have characterized the market. By doing so, we can get an idea of where the market is moving towards the future. LÄS MER

  4. 4. Charterbranschens undergång? : En studie om lojalitet i resebranschen?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Maria Strömberg; Patricia Gomez; [2009]
    Nyckelord :Charter industry; Loyalty; Involvement; Interaction; Relationship Marketing; Communication; Charterbranschen; Lojalitet; Involvering; Interaktion; Relationsmarknadsföring; Kommunikation;

    Sammanfattning : Nyckelord: Charterbranschen, Lojalitet, Involvering, Interaktion, Relationsmarknadsföring, Kommunikation, Bakgrund: Kundernas förändrade efterfrågan har tillsammans med den ökade konkurrensen från Internetbaserade bolag gjort det allt svårare för traditionella charterbolag att överleva på marknaden.   Problemformulering: Vilka faktorer ger kunden incitament att förbli lojala gentemot charterbolagen Syfte: Syftet är att genom en kvalitativ ansats analysera och utvärdera charterbolagens förutsättningar för att skapa lojala kunder. LÄS MER

  5. 5. Vad bestämmer hur mycket vår semesterresa kostar? : en studie i prissättning av svenska paketresor

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Henrik Svensson; [2008]
    Nyckelord :tjänstemarknadsföring; prissättning; resebransch; charter; semester; paketresa; perfekt konkurrens; oligopol; duopol;

    Sammanfattning : Turism genom paketresor är ett ämne som behandlats relativt lite inom samhällsekonomisk forskning, trots att det är ett fenomen som de flesta utav oss svenskar någon gång har upplevt. Konkurrensen på marknaden för paketresor har blivit allt hårdare genom åren och detta har påverkat både researrangörernas priser och marginaler men också hela deras organisation. LÄS MER