Sökning: "chef offentlig verksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden chef offentlig verksamhet.

  1. 1. "Att vara chef över sin egen tid" : En kvalitativ studie av medarbetare inom kommunal verksamhet som valt att lämna sin tillsvidareanställning för en timanställning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Pettersson; [2023]
    Nyckelord :tillfälliga anställningsformer; offentlig sektor; egenkontroll; arbetskrav; Herzbergs tvåfaktorteori;

    Sammanfattning : Vi går mot ett mer individualiserat samhälle som medför en individualisering även i arbetsstrukturen. Arbetet organiseras i högre grad vilket i sin tur leder till fler arbetsuppgifter och ökat ansvar hos individen. LÄS MER

  2. 2. Ledarskapets påverkan på arbetsplatsens resultat och arbetsmiljö : En litteraturöversikt om olika typer av ledarstil och vilken inverkan de har på personalen arbetsmiljö och hälsa inom socialt arbete.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tobias Larsson; [2022]
    Nyckelord :Socialt arbete; chef; ledarskap; Hälsa; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Mellan åren 2006–2018 så har man kunnat se att det på den svenska arbetsmarknaden skett en utveckling i negativ riktning, där sjukskrivningarna på grund av psykisk ohälsa ökat. Tydliga mönster visar att medarbetare inom offentlig verksamhet är en yrkesgrupp där sjukskrivningarna ökat mest och att en av anledningarna till att medarbetarnas psykiska hälsa blivit sämre beror på chefernas brist på gott ledarskap. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om enhetschefers upplevelse av relationen till sin HR-partner i en offentlig verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Johansson; [2022]
    Nyckelord :high-quality relations; high-quality connections; human resources management; first-line managers; devolution; decentralization; public sector; högkvalitativ relation; högkvalitativ interaktion; human resources management; första-linjens chef; delegering; decentralisering; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Införandet av New Public Management i den offentliga sektorn har för första linjens chefer,benämnda som enhetschefer i denna studie, inneburit en ökad byråkrati och minskad kunskap inom hantering av olika arbetsuppgifter. Detta bland annat inom arbetet kopplat till personalärenden. LÄS MER

  4. 4. Human Recources Shared Service Center ur ett användarperspektiv : En kvalitativ studie avseende första linjens chefers erfarenheter av HR-Direkt.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elin Erkers; Jenny Lundén; [2021]
    Nyckelord :HR-transformation; Shared Services; Shared Service Center; Human Resources Business Partner; public sector; line managers.; HR-transformation; Shared Services; Shared Service Center; Human Resouces Business Partner; offentlig sektor; första linjens chefer;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur ett HR-Shared Service Center fungerar ur ett användarperspektiv inom offentlig sektor. Fokus ligger på att undersöka första linjens chefers erfarenheter av Region Dalarnas motsvarighet till ett Shared Service Center (SSC), benämnt HR-Direkt. LÄS MER

  5. 5. Arbetsplatsens lärprocess och lärmiljö vid digitalisering : En enkät- och intervjustudie om ett förändringsarbete inom hemtjänsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jessica Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Informal learning; Adaptive and developmental learning; Learning environment; Digitisation; Home care; Informellt lärande; Reproduktivt och utvecklingsinriktat lärande; Lärmiljö; Digitalisering; Hemtjänst;

    Sammanfattning : Då arbetslivet förändras i snabb takt och det finns förhoppningar och krav på att digitaliseringen ska lösa stora delar av de problem som uppstår vid snabba förändringar inom offentlig verksamhet har denna studie tittat närmare på hur lärandet kan se ut vid digital förändring inom offentlig verksamhet. Uppsatsens syfte var att undersöka och skapa kunskap om hur lärprocessen och lärmiljön vid införandet av nytt digitalt arbetssätt ser ut, utvecklas och fungerar i en hemtjänstgrupp. LÄS MER