Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 2870 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. KOM SOM DU ÄR. En semiotisk analys av Försvarsmaktens filmkampanjer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mona Kamali; [2024-03-06]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; Försvarsmakt; myndighet; semiotik; kommunikation;

    Sammanfattning : In recent decades, the Swedish Armed Forces have undergone major changes as gender neutral. Men and women must fight side by side for the motherland as equals. This new conscription creates new challenges for the Swedish Armed Forces communication when both men and especially women are desired to join them. LÄS MER

  2. 2. “MAN DRUNKNAR I INFORMATION FAKTISKT, DET ÄR ETT JÄTTEPROBLEM”. En kvalitativ intervjustudie av hur forskare söker information i sitt forskningsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Clara Tullgren; [2024-03-06]
    Nyckelord :Information; informationssökning; forskare; mkv-forskare; Ellis modell; användar- och användningsstudier; Norden; medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : To search for information today is, by many, seen as an easy and uncomplicated task. All you need is a digital device and the knowledge of the world is there for you to find and use. LÄS MER

  3. 3. TikTok-influencers: vad är ett vinnande koncept för framgång? En kvalitativ innehållsanalys om olika personliga varumärkesbyggande kommunikationsstrategier samt karaktärsdrag som är framträdande i svenska influencers TikToks

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Yrsa Petersén; Filippa Sundman; [2024-03-04]
    Nyckelord :Personligt varumärke; influencer; kommunikationsstrategier; karaktärsdrag; TikTok;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this thesis is to examine the construction of personal brands on influencers on the platform TikTok. Influencers - a very current and relevant phenomenon in today’s society, are gaining more power in the media landscape and have major influence on both social media users and companies. LÄS MER

  4. 4. "Vad är det här? Vi jobbar ju med mjuka värden" - En kvalitativ studie av uppfattningar om HR analytics i praktiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Andersson; Ellen Brobeck; [2024]
    Nyckelord :HR analytics; digitalisering; legitimitet; strategisk partner; institutionell teori; evidensbaserade metoder; digitization; legitimacy; strategic partner; institutional theory; evidence-based methods; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to analyze how HR analysts understand their prerequisites for using HR analytics in a way that is perceived as legitimate. Today, there are expectations on HR to become a function that uses digital tools to analyze personnel key figures. LÄS MER

  5. 5. Patienters upplevelser av att drabbas av en vårdrelaterad infektion : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Vårdvetenskap

    Författare :Nina Bagiu; Maria Malmerfeldt; [2024]
    Nyckelord :Literature study; nursing; patient perspective; healthcare-associated infection; care science; Litteraturstudie; omvårdnad; patientperspektiv; vårdrelaterad infektion; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Introduction: In Sweden, approximately 57,000 people suffer from Healthcare associated infection (HAI) annually, of which half of the infections are estimated to be avoidable. This can lead to consequences such as extended treatment time, increased costs for the patient and increased patient mortality as well as increased care costs. LÄS MER