Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 188 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barbie TM. Från Plastic Fantastic till Empowerment Chic: En Semiotisk Resa genom Barbies Reklamuniversum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elsa Dandanell; Maja Jansson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Barbie; Barbie commercials; Barbie Semiotics; Feminism; Uppfostran Genus; Semiotik; Genussystemet;

    Sammanfattning : Exectutive summary Barbie is more than just a toy, she is a phenomenon. Consumers love her as much as others hate her. It has been argued that the doll is damaging young childrens views of themselves and setting them up for a future of striving to achieve impossible beauty standards. LÄS MER

  2. 2. Skogens produkter och dess rykte : konsumenters attityder till förnybara engångsartiklar och dess industriella sektor

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Thule Grubbström; Vera Janlert; [2023]
    Nyckelord :attityder; bioekonomi; enkät; enkätundersökning; förnybara produkter; hållbarhet; hållbar konsumtion; hållbar utveckling; konsumtion; papperspåsar; skog; skogsbruk; skogsindustrin;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna och hållbarhetsfrågan kopplat till skogsnäringen har gett upphov till en del av skogsdebatten, där mål kring bioekonomi ligger i konflikt med att avsätta mer skog till förmån för biologisk mångfald. Förnybara produkter tillverkade av skoglig råvara har en roll i denna debatt, och är idag ett kontroversiellt ämne. LÄS MER

  3. 3. Eco-Innovation in the Scandinavian and Finnish Furniture Industry: Investigating Drivers, Barriers and The Role of Company Age and Size

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karolina Masalskaite; [2023]
    Nyckelord :Product eco-innovation; environmental sustainability; Scandinavian and Finnish furniture industry; drivers and obstacles to eco-innovation; company age and size impact; Business and Economics; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: This study explores the major drivers and barriers to eco-innovation in Scandinavian and Finnish furniture companies, examining the influence of company size and age. The findings benefit stakeholders including businesses, policymakers, professionals, investors, and consumers. LÄS MER

  4. 4. Mot ett mer hållbart lantbruk : En kartläggning av hur livsmedelsaktörer arbetar med miljömässig hållbarhet på gårdsnivå.

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Charlie Simonsson; Julia Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :synergier; hållbart lantbruk; hållbar utveckling; livsmedelssektorn; Synergies; agriculture; sustainability; sustainable development; food sector; Science Based Targets; hållbarhet; intressentteorin; marknadsmix; legitimitet;

    Sammanfattning : Förhöjda havsnivåer, extremväder, översvämningar och skogsbränder är några av de konsekvenser som hotar vår planet på grund av klimatförändringarna. Denna oroande utveckling har lett till en ökad uppmärksamhet kring hållbar utveckling, inte bara i Sverige utan även globalt. LÄS MER

  5. 5. Mål och verksamhetsstyrning inom ett konsumentkooperativt företag : En studie om målstruktur och dess användning inom Coop Syd samt hantering av medlemmarnas dubbla roller.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Belmin Omer; [2023]
    Nyckelord :Goal structure; financial management; consumer cooperative; cooperation; economic association; goal congruence; members; long term; financial management; non-financial management; Målstruktur; ekonomistyrning; konsumentkooperativ; kooperation; ekonomisk förening; målkongruens; medlemmar; långsiktighet; finansiell styrning; icke-finansiell styrning; ägarombud.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett kooperativ är inte en företagsform vars syfte är likt de vanligast förekommande företagsformerna. Poängen med att starta ett kooperativ är däremot att sammansluta en grupp människor eller företag vars intressen i något hänseende går att förena. LÄS MER