Sökning: "csr retorik"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden csr retorik.

  1. 6. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Skånberg; [2020-02-03]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; MAX; McDonald’s; varumärke; CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö. Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalys Material: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s Sverige Resultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER

  2. 7. Hållbara budskap - En studie om hur hållbarhet kommuniceras

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Amelia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :CSR; Hållbarhet; ICA; klassisk aristotelisk retorik; reklamfilm; visuell retorik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en ökad förståelse för hur ICA kommunicerar sitt hållbarhetsarbete, detta då ICA enligt SBIs undersökning uppfattades som en av de mest hållbara dagligvarubutikerna i Sverige 2020 (Sustainable brand index 2020b). För att utläsa hur hållbara budskap kommuniceras i tre reklamfilmer studeras de med hjälp av metoder hämtade från såväl den klassiska retoriken som den visuella retoriken. LÄS MER

  3. 8. Att sälja en värdering eller en smak? : En komparativ kritisk retorikanalys av Oatly- och Arlas reklamfilmer med tillhörande kommentarsfält på Youtube

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gabriel Scavo; Amanda Steier; [2020]
    Nyckelord :Arla; Oatly; CSR; Mjölk; Havredryck; reklam; retorik; smak; Youtube.;

    Sammanfattning : The following study focuses on food companies Oatly's and Arla's communication on the digital platform Youtube. The study analyzes two commercials from Arla and one commercial from Oatly. LÄS MER

  4. 9. “Your reason to fly is our reason to fly more sustainably” ...in an unsustainable environment : En kvalitativ visuell retorikanalys av flygbolaget SAS:s marknadskommunikation ur ett hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karin Johansson; Emma Kotka; [2020]
    Nyckelord :marketing communication; advertising; sustainability; flight industry; SAS; CSR; marknadskommunikation; visuell retorik; reklam; hållbarhet; flygindustri; SAS; CSR;

    Sammanfattning : Följande studies syfte har varit att få en ökad förståelse för SAS:s marknadskommunikation, i relation till hållbarhet. Mer specifikt har SAS:s reklamfilmer studerats för att uppnå syftet. Metoden som har tillämpats för att uppnå detta är visuell retorikanalys. LÄS MER

  5. 10. Gör miljön en tjänst och handla second hand : En kritisk retorikanalys av Sellpys kommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Evelinn Carlsson; Nicolina Viklund; [2020]
    Nyckelord :Rhetoric; critical rhetoric analysis; Sellpy; sustainability; CSR.; Retorik; kritisk retorikanalys; Sellpy; hållbarhet; CSR.;

    Sammanfattning : Climate change is something that people are growing more concerned about. In conjunction with this, sustainability is becoming more important for Swedish consumers who shop online. Studies have also shown that it has become more common to shop second hand. A company that seeks to capitalize on this is Sellpy. LÄS MER