Sökning: "csr retorik"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden csr retorik.

  1. 11. En ohållbar modebransch i ett samhälle med CSR-fokus : En retorisk textanalys av hur modeföretag i Sverige kommunicerar CSR

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Lund; Carlsdotter Carlsdotter; [2019]
    Nyckelord :sustainability; CSR; triple bottom line; fashion industry; rhetoric; hållbarhet; CSR; triple bottom line; modeindustrin; retorik;

    Sammanfattning : Hållbarhet och CSR blir viktigare för företag över hela världen. Syftet med denna studie är att se hur tre stora mode- och accessoarföretag i Sverige kommunicerar CSR på sina hemsidor. De studerade företagen är Nelly, Daniel Wellington och NA-KD. Denna studie har en retorisk utgångspunkt och bygger på teorin om triple bottom line. LÄS MER

  2. 12. Hållbarhet som legitimeringsinstrument : Finns det någon relevans i att mäta hållbarhet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Oscar Andrén; Johan Christiansson; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; legitimacy; value-added analysis; discourse analysis; green key figures sustainability dimensions; Hållbarhet; CSR; legitimitet; förädlingsvärdeanalys; diskursanalys; gröna nyckeltal hållbarhetsdimensioner;

    Sammanfattning : CSR är ett hållbarhetsbegrepp som har blivit allt vanligare i näringslivet, då det blir viktigare och viktigare för företags intressenter. Detta leder till att det byggs upp en förväntan gentemot bolags hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  3. 13. En Big Mac och Co med samhällsansvar, tack! : En kritisk visuell retorikanalys av två av McDonald’s Sveriges CSR-kampanjer med fokus på företagetshållbarhets- och samhällsansvarstagande.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Caroline Lagergren; Amanda Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Critical visual rhetoric analysis; CSR; McDonald s; rhetoric; visual rhetoric; visual influences; sustainability.; Kritisk visuell retorikanalys; CSR; McDonald’s; retorik; visuell retorik; visuella påverkansmedel; hållbarhet.;

    Sammanfattning : Följande studie fokuserar på konstruktionen av två reklamfilmer från McDonald’s Sverige med tema hållbarhet och samhällsansvar (CSR). Specifikt studeras visuella påverkansmedel, visuella och språkliga element samt pistis. Reklamfilmerna studeras utifrån det teoretiska ramverket retorik samt CSR som perspektiv. LÄS MER

  4. 14. Att klä sig i andras ethos : En retorisk analys av H&M:s externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Malin Danielsson; [2018]
    Nyckelord :fashion; H M; rhetorics; communication; CSR; mode; kommunikation; H M; retorik;

    Sammanfattning : Today’s fashion trends come and go with lightning speed creating a system that embodies unsustainability and consumerism, at the same time an increasing environmental consciousness is putting pressures on companies to operate in a more sustainable way, without losing profits. This study examines how fast fashion giant H&M communicates about corporate social responsibility (CSR) – specifically in their press releases, and how they portrait themselves as a sustainable company. LÄS MER

  5. 15. Tillit genom hållbarhet : En kvalitativ studie av hur Axfood skapar tillit genom kommunikationen av deras hållbarhetsarbete under 2015.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Isabella Alveborg; [2016]
    Nyckelord :Hållbar; tillit; miljö; kommunikation; identitet; CSR; livsmedelsbranschen; ethos; retorik; etos;

    Sammanfattning : SYFTE: Uppsatsens syfte är att kartlägga på vilket sätt Axfood kommunicerar sitt hållbarhetsarbete, i avseende att se hur Axfood upprätthåller tillit genom sin kommunikation. Tillit är en viktig komponent i företagsverksamheten och därför vill jag belysa hur olika stilistiska kompositioner både kan främja och hämma tilliten till ett företag. LÄS MER