Sökning: "dagspress demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden dagspress demokrati.
1. Lokal dagspress- fortfarande lokal?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Det finns farhågor att den ökade ägarkoncentrationen i mediebranschen gällande lokaladagstidningar riskerar att påverka innehållet för dess läsare. Allt mer material hämtas från externaaktörer, såsom nyhetsbyråer och kommunikationsavdelningar. LÄS MER
2. BLAND TEMPEL OCH SVARTA LÅDOR : En diskursanalys av ett sekel av svensk konstmuseiarkitektur
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Avsikten med denna C-uppsats är att undersöka hur samtalet kring svensk konstmuseiarkitektur förts i inhemsk dagspress och fackpress. Detta för att kunna identifiera vilka de rådande diskurserna varit under ett sekel av svensk konstmuseiarkitektur. LÄS MER
3. Kampen om folkbibliotekets identitet : Användarens syn på folkbiblioteken som mötesplats
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This paper seeks to understand public library users opinions and perceptions of the public library as meeting places and how that meeting place is connected to the democratic mission. To do this we have used the concepts of otherness, high- and lowintensive meeting places and the public sphere. LÄS MER
4. Exklusionens Arkitektur : en studie av exkluderingens görande i offentliga rum utifrån ett aktör-nätverksperspektiv
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Är det offentliga rummet lika välkomnande för alla? De senaste åren har svensk dagspress uppmärksammat flera exempel där fysisk miljö agerar exkluderande— alltså bidrar till att utesluta vissa grupper av människor från offentliga platser. En trend som kan skönjas är bland annat att denna “exkluderande design” blir allt vanligare i städer, nationellt som internationellt. LÄS MER
5. ”Reklamiskjournalistik, finns det?” Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap 2015-05-29 Institutionen för journalistik, medier och kommunikation www.jmg.gu.se En kvalitativ studie om uppfattningar kring textreklam
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel “Reklamiskjournalistik, finns det?” En kvalitativ studie om uppfattningar kring textreklam. Författare Maria Ahnlund & Sussi Elhajj Kurs Examensarbete i medie- & kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Termin VT 2015 Handledare Britt Börjesson Uppdragsgivare JMG, Göteborgs universitet Sidantal 33 sidor (exklusive referenser och bilagor) Antal ord 14 915 ord Syfte Att beskriva och förklara hur textreklam kan uppfattas av unga vuxna i Göteborg Metod och material En kvalitativ studie med 10 samtalsintervjuer Huvudresultat Uppfattningen om textreklam i tryckt dagspress skiljer sig mycket åt utifrån personliga förkunskaper och intressen. LÄS MER