Sökning: "dator i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 315 uppsatser innehållade orden dator i skolan.

  1. 21. Digitalisering i skolan : Datorns inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Malin Paulsson; Joakim Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :dator; läs- och skrivutveckling; textframställning; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Datorer i skolan kan användas när elever ska producera och bearbeta texter. Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet1 (Skolverket, 2019, s. 263) ska elever kunna skriva enklare texter med hjälp av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 22. Gymnasieelevers förändrade läsvanor : En fenomenografisk studie av lärares upplevelser av elevers förändrade läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rickard Trombati; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; GY11; svenskämnet; läsning; läsvanor; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i svenska upplever gymnasieeleversförändrade läsvanor gällande läsning av skönlitteratur i skolan och på fritiden. Studien utgårpåverkansfaktorerna den tekniska utvecklingen, läroplan- och betygsreform samt lärarenslärarutbildning. LÄS MER

  3. 23. PythonVis : Software Visualisation in Virtual Reality for Program Comprehension

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mattias Larsson; [2022]
    Nyckelord :Code visualisation; program comprehension; virtual reality; user experience; python; computer education;

    Sammanfattning : This paper presents PythonVis, a novel Virtual Reality (VR) software visualization prototype for program comprehension. The motivation for PythonVis is to leverage the affordances of VR and the debugger tool to support software developers' comprehension of novel software. LÄS MER

  4. 24. Online System for OrienteeringResults : A portable solution for collecting, processing andtransmitting orienteering results in real-time

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Kallhauge; Kjell Turesson; [2022]
    Nyckelord :Mechatronics; Orienteering; Raspberry Pi; Mobile Network; Mekatronik; Orientering; Raspberry Pi; Mobilt nätverk;

    Sammanfattning : Today orienteering competitions use digital sensors to collect the punches from each runner. This is done by a chip that the runner carries and punches at each control where a sensor is placed. This data is then collected and processed by a computer program to calculate the results. LÄS MER

  5. 25. Performance Evaluation of Serverless Edge Computing for AI Applications : Implementation, evaluation and modeling of an object-detection application running on a serverless architecture implemented with Kubernetes

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Zihan Wang; [2022]
    Nyckelord :Edge computing; Serverless architecture; Artificial Intelligence; Object detection; Docker; Kubernetes; Queueing theory; Edge computing; Serverlös arkitektur; Artificiell Intelligens; Objektdetektering; Docker; Kubernetes; Queuing theory;

    Sammanfattning : Serverless edge computing is a distributed network and computing system in which the data is processed at the edge of the network based on serverless architecture. It can provide large-scale computing and storage resources with low latency, which are very useful in AI applications such as object detection. LÄS MER