Sökning: "dator i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 315 uppsatser innehållade orden dator i skolan.

  1. 16. Med hjälp av EDI kan man spela vad som helst. En studie om EDI i ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Henry Nilsson; Gabriella Gniste; Alexander Sahlin; [2023]
    Nyckelord :EDI; elektroniskt digitalt instrument; ensembleundervisning; instrument; musikproduktion; musiklärare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; education; ensemble teaching; electronical digital instrument; music teacher; music production; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I mötet med EDI i ensembleundervisning under VFU väcktes ett intresse kring EDI samt om dess möjligheter och begränsningar i ensemblesammanhang. Studien syftar till att undersöka dessa aspekter; upplevelsen och innebörden av instrumentet samt hur instrumentet fungerar i ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program. LÄS MER

  2. 17. Smart Scooter : Solving e-scooter safety problems with multi-modal, privacy-preserving sensor technology and machine learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Beatrice Lovely; [2022]
    Nyckelord :Smart Devices; Machine Learning; Sensors; Radar; Inertial Measurement Unit; Computer Vision; Smarta Saker; Maskininlärning; Sensorer; Radar; Tröghetsmåttenhet; Dator- seende;

    Sammanfattning : Micromobility ride-share scooters (e-scooters) have become a popular mode of transport in several major cities around the world, yet several safety and accessibility issues stem from how these scooters are operated, including sidewalk riding, unsafe parking and wrong-way riding. This thesis tackles these issues through a novel, privacy-preserving, end-to-end sensor system that employs lightweight machine learning models to provide real-time feedback to users to present unsafe scooter operation. LÄS MER

  3. 18. Leveraging Posits for the Conjugate Gradient Linear Solver on an Application-Level RISC-V Core

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Mallasén Quintana; [2022]
    Nyckelord :Computer Arithmetic; Conjugate Gradient; Posit; IEEE-754; Floating Point; High-Performance Computing; RISC-V; Datoraritmetik; Konjugerad Gradient; Posit; IEEE-754; Flytande Punkt; Högpresterande Beräkningar; RISC-V;

    Sammanfattning : Emerging floating-point arithmetics provide a way to optimize the execution of computationally-intensive algorithms. This is the case with scientific computational kernels such as the Conjugate Gradient (CG) linear solver. Exploring new arithmetics is of paramount importance to maximize the accuracy and timing performance of these algorithms. LÄS MER

  4. 19. Data Injection and Partial ECUSimulation : Modifying CAN and UART messages for testing of ECUs

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Erik Flink; [2022]
    Nyckelord :Data Injection; Electronic Control Unit; Testing; CAN bus; Gateway; UART; Delay; Embedded system; Automotive; Datainjektion; Styrenhet; Testning; CAN-buss; Gateway; UART; Fördröjning; Inbyggt system; Fordon;

    Sammanfattning : Modern vehicles contain lots of Electronic Control Units (ECUs) that control different systems. They communicate with each other and other components through communication interfaces such as Controller Area Network (CAN) and Local Interconnect Network (LIN) buses or simple Universal Asynchronous Receiver/Transmitter (UART) interfaces. LÄS MER

  5. 20. Elevers läsförståelse av tryckt eller digital text– och kan elevers vanor och inställning påverka läsförståelsen? : En undersökning av elevers läsförståelse vid läsning av tryckt eller digital text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Caroline Phalén; Sarah Harrysson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att genom ett kvasiexperiment med kontroll och experimentgrupp undersöka hur läsförståelsen påverkas av att läsa digitala faktatexter på dator i jämförelse med tryckt text. Genom en enkät undersöktes även elevernas inställning till och vana av att använda dator i skolan för att synliggöra dess påverkan på läsförståelsen. LÄS MER