Sökning: "demokrati konsekvenser"
Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden demokrati konsekvenser.
1. Förskolan som demokratisk träningsarena : En diskursanalytisk fokusgruppsstudie om förskolans demokratiuppdrag
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare talar om förskolans demokratiuppdrag samt vilka konsekvenser dessa uttalanden kan få för barnen och deras samhälleliga delaktighet både nu och i framtiden samt för samhället i stort. Syftet besvaras genom forskningsfrågorna; Vilka diskurser ger förskollärare uttryck för gällande demokratiuppdraget i förskolan? Vilka effekter kan dessa diskurser få för barns möjligheter att tillägna sig demokratiska värden i förskolan? samt Vilka effekter kan dessa diskurser få för ett framtida demokratiskt samhälle? Studiens vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkt är diskursanalys. LÄS MER
2. RASISM INOM LÄRARUTBILDNING Rasifierade som icke-vita lärarstudenters erfarenheter av rasism inom lärarutbildning
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Lärarutbildningar ska främja demokrati och mänskliga rättigheter men det finns en risk att lärarstudenter av sina utbildningar lär sig rasism som de senare för vidare i sin yrkesprofession. För att bättre förstå hur rasism verkar inom lärarutbildningar undersöker studien rasifierade som icke-vita lärarstudenter och lärares erfarenheter av rasism inom lärarutbildningar och de konsekvenser erfarenheterna medfört. LÄS MER
3. Att möjliggöra elevinflytande inom SO-undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I läroplanen står det att lärarna har ett ansvar att föra in elevinflytande i undervisningen men då styrdokumenten inte skriver fram hur detta ska möjliggöras i praktiken, kan detta skapa en osäkerhet hos lärarna hur de ska välja att möjliggöra detta i undervisningen. Utifrån tidigare forskning kan vi utläsa att lärarna uttrycker elevinflytande som en svårighet då detta blir upp till var och en att tolka. LÄS MER
4. Lärares digitala källkritiska kompetens och dess konsekvenser för samhällskunskapsundervisningen : En studie om verksamma lärares beskrivningar av deras egen digitala källkritiska kompetens och arbete i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Förekomsten av sociala medier och den stora mängden digital information som människor kommer i kontakt med kräver digital källkritisk kompetens så att informationen kan granskas och värderas. Bristfällig digital källkritisk kompetens bland människor kan få negativa konsekvenser både för individer och för samhället som helhet eftersom det riskerar leda till att människor fattar beslut på bristfälliga grunder. LÄS MER
5. Efter EU-inträdet: konsekvenser för svensk demokrati
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The purpose of this paper is to empirically study the consequences of Swedish democracy after the entry to the European Union. This is done by comparing the years of 1990 and 2003, since Sweden became a EU-member 1995 after the referendum in 1994. To study the changes in the democratic process are Robert Dahl’s five criterias for democracy used. LÄS MER