Sökning: "demokratiarbete i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden demokratiarbete i skolan.

  1. 1. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Alexandra Ruth Bergman; [2022]
    Nyckelord :bild; bildlärare; bildämne; demokrati; demokratifostran; demokratisk; demokratiuppdrag; diskursanalys; pedagogik; skola; socialkonstruktivism; undervisning; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER

  2. 2. Elevinflytande och demokratiarbete i särskolan : En kvalitativ studie om lärarens syn på elevers inflytande i det demokratiska arbetet inom särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2022]
    Nyckelord :Compulsory Special School; Democracy Work; Student Influence; Convention on the Rights of the Child; Neuropsychiatric Disabilities; Grundsärskolan; Demokratiarbete; Elevinflytande; Barnkonvention; Neuropsykiatriska funktionsvariation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare inom särskolan jobbar och reflekterar över praxisnära arbete som berör elevdemokrati och elevinflytande. Studien har genomförts i form av gruppintervjuer där totalt sju verksamma lärare på en grundsärskola i mellersta Sverige har deltagit. LÄS MER

  3. 3. Värdegrunds- och demokratiarbete i SO-undervisningen : -En kvalitativ studie som lyfter fem grundskolelärares tolkningar, behandling av och förhållningssätt till värdegrunds- och demokratiarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lazar Stamenkovic; [2021]
    Nyckelord :Democracy; values; deliberative democracy; participatory democracy; social studies; Demokrati; värdegrund; deliberativ demokrati; deltagande demokrati; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra fem grundskolelärares tolkning, förhållningssätt och behandling av värdegrunds- och demokratiarbetet. Studien har utgått från två forskningsfrågor och samtliga fem lärare har återgett sina utsagor för att studien ska kunna ge en klar bild av syftet. LÄS MER

  4. 4. DEMOKRATIARBETE I GYMNASIESKOLAN : EN FENOMENOGRAFISK STUDIE AV FYRA SAMHÄLLSKUNSKAPSLÄRARES SYN DEMOKRATIARBET

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Kvarnberg; [2020]
    Nyckelord :deliberativa samtal; demokrati; elevinflytande; fenomenografi; gymnasieskola; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra samhällskunskapslärares syn på demokratiarbete utifrån en fenomenografisk forskningsansats. Syftet är att ta reda på lärarnas syn på demokratiarbete utifrån det demokratiska uppdraget som är formulerat i gymnasieskolans styrdokument, då skolan idag har ett dubbelt uppdrag, skolan ska dels förse elever med ämneskunskaper och samtidigt förmedla demokratiska värderingar i enlighet med skolans styrdokument. LÄS MER

  5. 5. Demokratiarbete i moderna språk : En intervjustudie kring synen på värdegrundsarbetet blandundervisande lärare i franska, spanska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Näsström; [2018]
    Nyckelord :moderna språk; engelska; demokratiuppdrag; värdegrund; intervjuundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att bidra till en diskussion kring de moderna språkämnenas legitimitet i den svenska skolan. Detta genom att undersöka språklärares syn på möjligheten att inkludera arbetet med värdegrundsfrågor i undervisningen i moderna språk. LÄS MER