Sökning: "didaktiska utmaningar"

Visar resultat 51 - 55 av 182 uppsatser innehållade orden didaktiska utmaningar.

  1. 51. Förskollärares upplevelser av arbetet med flerspråkighet : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares arbetssätt med fokus på barns språkutveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Lutfi; Rakell Razai; [2022]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; språkutveckling; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskning är att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkighet där språk och lärande står i fokus. De övergripande frågeställningarna inriktar sig mot förskollärares upplevelser inom deras didaktiska val av att skapa förutsättningar för språkutveckling. LÄS MER

  2. 52. Möjligheter och utmaningar med ämnesöverpripande SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Smith; Anna Nilsson Kinberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Som lärare för elever i årskurserna F-3 finns det en uppsjö av olika didaktiska val att välja mellan för att skapa förutsättningar för elevers lärande. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur ämnesövergripande undervisning i SO kan gynna elevers lärande och vilken påverkan det kan ha på lärares uppdrag. LÄS MER

  3. 53. En inkluderande samling med fokus på hur information ges ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanin Al-Ubaidi; Katarina Berlin; [2022]
    Nyckelord :samling; inkludering; extra anpassning; övergång; skola; fritidshem; fritidspedagoger; elever;

    Sammanfattning : Elever genomgår dagligen en övergång mellan skola och fritidshem, där fritidspedagoger har stort utrymme till att göra olika didaktiska val avseende samlingen som sker på fritidshemmet. Studier visar på en underbyggd problematik där elevernas behov ofta inte blir tillgodosedda. LÄS MER

  4. 54. I Häxkarlens värld : en studie om hur textuniversum och transmediala förlängningar kan användas i litteraturundervisning.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska

    Författare :David Lindau; [2022]
    Nyckelord :Textuniversum; transmedialt berättande; världssammanhang; narrativ kompetens; The Witcher;

    Sammanfattning : Samhällets digitalisering och ungdomars förändrade medievanor är något svenskämnets konventionella litteraturundervisning sällan tar hänsyn till. Ett sätt att införliva elevers medievanor och deras inneboende förståelse för fiktioners strukturer är att i svenskämnets litteraturundervisning använda sig av textuniversum. LÄS MER

  5. 55. “Vita främlingar antagligen vara gudar..!” : - En kvalitativ text- och bildanalys av Barna Hedenhös upptäcker Amerika ur ett postkolonialt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marina Kihlström; Amanda Mäki; [2022]
    Nyckelord :Bertil Almqvist; Barna Hedenhös upptäcker Amerika; postkolonialism; eurocentrism; didaktik; litteraturanalys; rasism; stereotyper;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en text- och bildanalys där vi analyserar Barna Hedenhös upptäcker Amerika (1950) ur ett postkolonialt perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den amerikanska ursprungsbefolkningen porträtteras i Barna Hedenhös upptäcker Amerika (1950) samt vilka didaktiska möjligheter och utmaningar som boken erbjuder i undervisningssammanhang. LÄS MER