Sökning: "dyslexi lästräning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden dyslexi lästräning.

  1. 1. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lotta Sjöblom; Emma Östlund; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; läsundervisning; hjälpmedel; utmaningar; högstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER

  2. 2. AI för en lyckad läsundervisning: : Pedagogers erfarenheter av att använda AI för att nivåkategorisera läsning och individanpassa läsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lejla Shafiee; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; dyslexi; EdTech; IKT; Lexplore; läslistor; läsning; läsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; maskininlärning; screening;

    Sammanfattning : Utvecklingen av teknologiska lösningar i skolan har ökat i en drastisk fart, liksom teknologi i övriga delar av samhället. Ögonrörelser vid läsning har tidigare visat sig ha en koppling till läsförmågan, bland annat från studier gjorda på dyslektiker. LÄS MER

  3. 3. Robot- och datorstödd lästräning för barn med dyslexi

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amanda Aniansson; Sarah Ebrahimi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The thesis aims to investigate what elements from gamification and technologies from the social robot Furhat are most appropriate to use and what challenges one could face when implementing robot assisted language learning for children with dyslexia. A framework for robot assisted language learning was deisgned together with scenarios and challenges were identified. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förhållande till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi i de tidiga skolåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sara Söderholm; [2018]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; funktionsnedsättning; inkludering; självkänsla; forskning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån specialpedagogens perspektiv, beskriva, analysera och förstå specialpedagogens roll i relation till elever med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi med avseende på hinder och möjligheter, i de tidiga skolåren. För att besvara studien syfte valdes metoden intervju och sju specialpedagoger från fyra kommuner intervjuades. LÄS MER

  5. 5. ”Charaden” i mötet med skriftspråket : Två livsberättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Yvonne Andersson; [2016]
    Nyckelord :Life story; reading and writing difficulties; dyslexia; supportive arrangement; compulsory school; sociocultural theory; Livsberättelse; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stödinsatser; grundskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med narrativ ansats är att utifrån två berättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter försöka förstå deras erfarenheter av vad som påverkat deras läs- och skrivutveckling under grundskoletiden. Studiens fokus är hur och vad deltagarna berättar om sin läs- och skrivutveckling under grundskoletiden samt hur uppfattar och värderar deltagarna som vuxna grundskolans insatser för att främja deras läs- och skrivutveckling. LÄS MER