Sökning: "e-handel stad"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden e-handel stad.

  1. 6. Going the Extra Mile : Urban Delivery of Large Goods

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emelie Sundström; Emma Södergren; [2021]
    Nyckelord :Last-mile delivery; large goods; delivery of large goods; transportation; transportation innovation; PESTLE; Rogers’ diffusion of innovations;

    Sammanfattning : In light of the growing e-commerce and rising population in cities, along with the ongoing climate crisis, the efforts to improve transportation options are intensifying. Thus, the field of last-mile delivery, i.e., the last stretch of transportation to an end customer, is becoming an increasingly researched topic. LÄS MER

  2. 7. Urban design i Postkonsumtionens stad : Utifrån ett sociospatialt och utopiskt perspektiv

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Louise Holmström Nobel; Niki Sandström; [2020]
    Nyckelord :Konsumtion; stadsliv; stadskärna; offentliga rum; urban design; upplevelser; atmosfär; Malmö; Södra Förstadsgatan; Postkonsumtionens stad;

    Sammanfattning : Det här masterarbetet är ett kombinerat vetenskapligt och konstnärligt arbete som ämnar att utforska en möjlig framtid där handeln inte längre har en dominant roll i stadskärnan. Detta framtidsscenario kallas för Postkonsumtionens stad och det är inte bara en fysisk plats, utan också ett sätt att lyfta frågan om framtidens stad till diskussion. LÄS MER

  3. 8. Spelar tillgången till fysiska butiker någon roll? : En kvalitativ studie om Generation Ys användning av e-handel för mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Söreng; Klara Kindlund; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att handla mode via e-handel är idag lika självklart som att handla mode i fysiska butiker. Då många konsumenter utnyttjar e-handelns för att handla modevaror är det intressant för företag att få en förståelse för konsumentbeteende online. LÄS MER

  4. 9. Hur kan en befintlig centrumnära galleria omformas för att bidra till en mer attraktiv och hållbar stad? : En studie av Odenhuset i Trollhättan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Josefine Andersson; [2019]
    Nyckelord :arkitektur; galleria; handel; köpcenter; attraktiv stad; hållbar stad; mixed use;

    Sammanfattning : Under 1960 och 1970-talet öppnade flera Domusvaruhus runt om i Sveriges stadskärnor. Med bilen kunde både nära- och långväga besökareresa till varuhuset. I takt med att externa köpcenter och e-handel har tillkommit har antalet besökare till de centrumnära galleriabyggnaderna (tidigare Domusvaruhus) minskat. LÄS MER

  5. 10. Stayin’ alive - Fysisk butik Vs. Digitalisering : Vilka strategier utvecklar fysiska butiker för att bemöta den ökade konkurrensen i och med digitaliseringen?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Savannah Ejdenwik; Lina Forsander; [2019]
    Nyckelord :E-commerce; physical store; competition; digitalization; E-handel; fysisk butik; konkurrens; digitalisering;

    Sammanfattning : Problemställning: Mellan åren 2011 och 2017 lades 5000 fysiska butiker i Sverige inom sällanköpsvaruhandeln ner, samtidigt har e-handelns omsättning ökat markant de senaste åren. I Linköping har den fysiska handeln inte minskat nämnvärt det senaste året vilket gör det intressant att studera hur de fristående butikerna i staden agerar för att hantera den ökade konkurrensen e-handeln och digitaliseringen bär med sig. LÄS MER