Sökning: "early childhood education"

Visar resultat 26 - 30 av 206 uppsatser innehållade orden early childhood education.

  1. 26. Ju större verktygslådan är i ditt språk, ju större möjligheter har du som individ : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie om svenska förskollärares upplevelser av att kunna utveckla en språkutvecklande praktik som verkar gynnande för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebeca Kvarnström; Hanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood education; Language development; Language-support-practices; Preschoolchildren; Variation in language knowledge.; Förskolebarn; Förskolans undervisning; Kompletterande kommunikativa insatser; Språkutveckling; Varierande språkkunskaper.;

    Sammanfattning : Språkutveckling är en stor del i varje barns liv där förutsättningarna för att ta till sig språkliga kunskaper kan variera från barn till barn. Studiens syfte är att belysa svenska förskollärares upplevelser och erfarenheter med att kunna utveckla en språkutvecklande praktik för alla barn, oavsett behov. LÄS MER

  2. 27. Hälsofrämjande strategier för gravida kvinnor med syfte att förebygga karies hos deras barn : En allmän litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sebastian Pauhlson; Vivian Tawfik; [2023]
    Nyckelord :Oral health education; Pregnancy; Health promotion; Maternal health care; Karies hos barn; Graviditet; Hälsopromotion; Mödrahälsovård;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med litteraturstudien var att studera hälsofrämjande strategier för gravida kvinnor i syfte att förebygga karies i tidig barndom hos deras barn. Metod: Vetenskapliga kvantitativa artiklar söktes i två medicinska databaser, DOSS och MEDLINE, med relevanta sökord och sökordskombinationer. LÄS MER

  3. 28. Vad säger forskning om genrepedagogikens effektivitet i F-3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Frida Grimström; Karolina Johansson; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; lågstadiet; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Intresset för att göra denna uppsats fick vi då vi ville hitta funktionella och effektiva metoder för elevers språkutveckling. Vårt mål som färdiga lärare är att utforma en undervisning som är gynnsam för eleverna och som ger dem rätt verktyg för framtiden. LÄS MER

  4. 29. “United in diversity” : Similarities and differences between the Hungarian and German inclusive early childhood education

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Klara Maria Horvath; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; inclusion; Hungary; Germany;

    Sammanfattning : The aim of this systematic literature review is to present and compare the implementation of inclusion in the early childhood education system and its implication for children in Hungarian and German preschools. The thesis contains two research questions, with the following questions: What similarities and differences can be observed between the two education systems regarding inclusion? What implications does inclusion have on the children’s everyday life in the early childhood education? The articles used for the research underwent a selection process for the purpose of the research, in accordance with specific inclusion and exclusion criteria. LÄS MER

  5. 30. Från kooperativ socialism till nyliberal valfrihet : En kontextualisering av Reggio Emilias möte med svensk barnomsorg

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Niklas Törnsten; [2023]
    Nyckelord :Swedish Reggio Emilia; History of Pedagogy; Educational History; Early Childhood Education; Democracy; Svensk Reggio Emilia; Pedagogikhistoria; Utbildningshistoria; Förskolepedagogik; Demokrati;

    Sammanfattning : Swedish Reggio Emilia-inspired pedagogy has been decribed as a democratic paradigm shift for Swedish preschools. A grassroots movement based on the same resistance to traditional authoritarian pedagogy and political alignment that the Italien example entailed in the post-fascist Reggio Emilia. LÄS MER