Sökning: "Svensk Reggio Emilia"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Svensk Reggio Emilia.

  1. 1. Från kooperativ socialism till nyliberal valfrihet : En kontextualisering av Reggio Emilias möte med svensk barnomsorg

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Niklas Törnsten; [2023]
    Nyckelord :Swedish Reggio Emilia; History of Pedagogy; Educational History; Early Childhood Education; Democracy; Svensk Reggio Emilia; Pedagogikhistoria; Utbildningshistoria; Förskolepedagogik; Demokrati;

    Sammanfattning : Swedish Reggio Emilia-inspired pedagogy has been decribed as a democratic paradigm shift for Swedish preschools. A grassroots movement based on the same resistance to traditional authoritarian pedagogy and political alignment that the Italien example entailed in the post-fascist Reggio Emilia. LÄS MER

  2. 2. Integritet i förskolors fysiska transparenta rum : En vetenskaplig essä om miljöns öppenhet på torg medtambur, i en Reggio Emilia inspirerad förskola

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ingrid Vilander; [2019]
    Nyckelord :Preschool; ethic; exposed; hall; privacy; reception; meetings; unequal; sqencyuare; transparency; Förskola; etik; integritet; mottagande; möten; ojämlikt; tambur; torg; transparens; utsatthet;

    Sammanfattning : My aim with this scientific essay is to gain new perspectives on the transparent physical environment found in many new preschools. Through my stories from the preschool's everyday life, I recount situations where I feel that children and guardians end up in exposure where their integrity is violated in the open environment. LÄS MER

  3. 3. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Reggio Emilia i tanke och handling i en svensk förskolekontext : - Pedagogers förståelser av begreppen "Det rika barnet"och "Miljön som den tredje pedagogen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marianne Andersson; Carola Lindholm; [2017]
    Nyckelord :Reggio Emilia; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om hur centrala begrepp inom Reggio Emilias filosofi omsätts i tanke och handling i tre svenska Reggio Emilia förskolor. Med hjälp av ett fenomenografiskt perspektiv vill vi få kunskap om pedagogers uppfattningar kring begreppens innebörd och hur de i så fall menar att det inverkar på barn i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Little Boxes - Om normalitet bland barn i tidig förskoleålder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Johanna Rundgren; [2016]
    Nyckelord :Socialantropologi; normalitet; förskola; lydnad; Reggio Emilia-pedagogik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen kommer att redogöra för min undersökning om huruvida personalen i en icke-konventionell förskola presenterar ett normalitetskoncept för barnen som en omedveten strategi att uppbringa lydnad hos dem. Uppsatsen baserar sig på en fältstudie, uppdelad på två dagar, som jag gjorde under hösten 2015 på en svensk förskola. LÄS MER