Sökning: "egenskaper och erfarenheter"

Visar resultat 1 - 5 av 512 uppsatser innehållade orden egenskaper och erfarenheter.

  1. 1. Tystnadskultur i en minoritetsgrupp - Erfarenheter av anmälningsbenägenhet vad gäller sexuella övergrepp inom den döva och hörselskadade gemenskapen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Julia Grahn; [2024]
    Nyckelord :tystnadskultur; minoritetsgrupp; döv; sexuella övergrepp; teckenspråk; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser förekomst av och egenskaper i en tystnadskultur i samband med anmälningar av sexuella övergrepp inom dövvärlden, med särskild fokus på individer inom denna gemenskap vars primära kommunikationsmedel är teckenspråk. Syftet med uppsatsen är att illustrera komplexiteten för döva individer när det gäller att rapportera sexuella övergrepp inom dövvärlden, vilket påverkas av olika aspekter. LÄS MER

  2. 2. Personers upplevelser av palliativ vård vid cancersjukdom : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Amanda Huici; Hanna Sterner; [2024]
    Nyckelord :cancer; experiences; literature review; nursing science; palliative care; cancer; erfarenheter; litteraturstudie; palliativ vård; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Introduktion Cancer är en vanlig dödsorsak och antalet personer som drabbas av cancer förväntas öka i framtiden. Den palliativa vården är högst aktuell bland människor med en cancersjukdom som inte går att bota. LÄS MER

  3. 3. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  4. 4. Alla ska ju bli inkluderade, det spelar ingen roll vem man är : Distriktssköterskans uppfattningar om att möta HBTQI-personer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Thomaz Persson; [2024]
    Nyckelord :District nurse; LGBTQI; treatment; Person-centered care; Distriktssköterska; HBTQI; bemötande; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Introduktion: HBTQI-personer har genom historien blivit diskriminerade och kränkta, och har sämre erfarenheter av vården jämfört med heterosexuella och cis-personer. Distriktssköterskans uppdrag är bland annat att arbeta för god och säker vård, och ska ha god kännedom om de kulturella och sociala skillnader som påverkar hälsan. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavares erfarenheter av introduktion till förskolan : En kvalitativ studie om förutsättningar för skapandet av tillitsfulla relationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alva Arvidsson; Moa Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; introduktion; vårdnadshavare; tillitsfulla relationer; kommunikation; bemötande; kontinuitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vårdnadshavarens erfarenheter av introduktionen till förskolan. Mer specifikt undersöks vad vårdnadshavare anser är viktigt för att skapa tillitsfulla relationer mellan dem och pedagoger under introduktionen i förskolan, samt hur man skulle kunna förändra skapandet av tillitsfulla relationer under introduktionen. LÄS MER