Sökning: "elever vardag"

Visar resultat 21 - 25 av 463 uppsatser innehållade orden elever vardag.

  1. 21. Undersökning av psykoedukativa interventioner för tonåringar i skolan – en litteraturstudie ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Elin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsa; Psykisk ohälsa; Psykosomatiska besvär; Arbetsterapeutisk teori; Psykoedukation; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa bland unga är ett folkhälsoproblem med konsekvenser som kan följa individen under hela livsloppet. Vanliga följder av psykisk ohälsa bland unga är aktivitets- och delaktighetsinskränkning. Inom skolan finns förebyggande insatser, vilka främst består av psykoedukation, för att främja psykisk hälsa. LÄS MER

  2. 22. En religionsundervisning på besök : En kvalitativ studie om gymnasielärares erfarenheter av studiebesök som verktyg för att representera religion och livsåskådningar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Alice Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Studiebesök; representation; inre mångfald; levd religion;

    Sammanfattning : I yrkesrollen som lärare ingår många viktiga uppdrag, däribland att undervisningen ska skapa en förståelse hos eleverna för andra människor. Tidigare forskning visar att majoriteten av dagens ungdomar sällan möter religion och religiositet i sin vardag. LÄS MER

  3. 23. Hjärntrötthet "Det är detta att det är osynligt" : En intervjustudie ur ett livsvärldsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Brundin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mental fatigue; traumatic brain injury; TBI; brain tumor; childhood cancer; adjustments; Hjärntrötthet; hjärnskakning; barncancer; hjärntumör; pauser; skola; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Brundin Larsson, Sara (2022). Hjärntrötthet- ”Det är detta att det är osynligt”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Historiemedvetande i årskurs 4–6 : En studie i hur lärare främjar historiemedvetande genom användning av artefakter, museum och historiska platser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Borglin; Julia Svensson; [2022]
    Nyckelord :artefakter; historiemedvetande; historisk empati; historiska platser; kritisk tänkande; museum;

    Sammanfattning : För att lärare ska kunna hjälpa eleverna att utveckla sitt historiemedvetande krävs det pedagogiska strategier. Vi vill därför undersöka vilka strategier lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER

  5. 25. Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rose-Marie Sunesson Persson; Helén Larsson; [2022]
    Nyckelord :läsundervisning; individualiserad undervisning; läromedel; lågstadiet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. LÄS MER