Sökning: "en attraktiv arbetsmarknad"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden en attraktiv arbetsmarknad.

  1. 1. Strategisk kompetensförsörjning : En kvalitativ studie om att vara en attraktiv & konkurrenskraftig arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Hessel; Emma Karlsson; [2023]
    Nyckelord :competence supply; competence need; employer branding; talent management; attractive employer; human resources; kompetensförsörjning; kompetensbehov; employer branding; talent management; attraktiv arbetsgivare; human resources;

    Sammanfattning : Bakgrund: Framväxten av human resource management (HRM) tog fart under 80-talet som ett svar på en ökad medvetenhet kring att medarbetarna och den kompetens de besitter har en central roll för organisationens framgång och konkurrenskraft. Utmaningen för organisationer i dagens samhälle handlar om att integrera arbetet med HRM på ett strategiskt plan med de övergripande verksamhetsmålen. LÄS MER

  2. 2. Unga vuxnas möjlighet till integreringi Stockholm : En kvalitativ studie om bostadsmarknadens betydelseför en storstad med framtiden i sikte.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Elina Hultgren; [2022]
    Nyckelord :Bostadsmarknad; arbetsmarknad; arbetsgivare; bostadsbrist; kompetensförsörjning; unga vuxna;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att, utifrån tjänstemän inom kompetensförsörjningens synvinkel, få ökad förståelse för på vilka sätt bostadsbrist i Stockholm kan påverka unga vuxnas möjlighet att få en anställning i Stockholm. Syftet har också varit att undersöka på vilka konsekvenser bostadsbrist i sin tur kan få för arbetsgivares kompetensförsörjning. LÄS MER

  3. 3. "Vad är viktigt i min anställning?" : En kvantativ studie utifrån ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alva Hörnlund; Frida Sparrings; [2022]
    Nyckelord :attrahera personal; behålla personal; attraktiv arbetsgivare; medarbetarperspektiv;

    Sammanfattning : I dagens föränderliga arbetsmarknad där arbetstagare har en stor frihet att påverka sina egna arbetsliv ställs arbetsgivare ständigt inför nya utmaningar gällande att attrahera och behålla arbetskraft. Syftet med denna studie var att undersöka vad som utgör en attraktiv arbetsgivare ur ett medarbetarperspektiv samt hur en arbetsgivare kan arbeta för att behålla personal. LÄS MER

  4. 4. Vad är viktigt i min anställning? : En kvantitativ studie utifrån ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Alva Hörnlund; Frida Sparrings; [2022]
    Nyckelord :Attrahera personal; behålla personal; attraktiv arbetsgivare; medarbetarperspektiv.;

    Sammanfattning : I dagens föränderliga arbetsmarknad där arbetstagare har en stor frihet att påverka sina egna arbetsliv ställs arbetsgivare ständigt inför nya utmaningar gällande att attrahera och behålla arbetskraft. Syftet med denna studie var att undersöka vad som utgör en attraktiv arbetsgivare ur ett medarbetarperspektiv samt hur en arbetsgivare kan arbeta för att behålla personal. LÄS MER

  5. 5. Intern employer branding - Inser organisationer vikten av att vara en attraktiv arbetsgivare?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Jessica Hägglöf; Johanna Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; intern employer branding; medarbetarerbjudande; motivation och arbetstillfredsställelse samt lärande.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är i ständig förändring och utveckling, där globalisering och teknologin har påverkat vår arbetsmarknad i stor omfattning. Som ett resultat av detta ser arbetsmarknaden annorlunda ut, en arbetstagare strävar inte endast efter de monetära belöningarna längre. LÄS MER