Sökning: "en bra musiklärare"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden en bra musiklärare.

  1. 1. Vad var det vi sa? Det kommer bli bra! En litteraturstudie om elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja deras välmående

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och Musik

    Författare :Lovisa Ankartoft; Julia Kulpakko; [2023-11-07]
    Nyckelord :Elev- lärarrelation; Motivation; Musikutbildning; Prestationsångest; Självförmåga; Stöttning; Mående;

    Sammanfattning : Som framtida lärare blir det viktigt att få en bild över hur elevers mående ser ut inom musikämnet för att kunna skapa en god undervisning. Studiens syfte är att kartlägga elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja elevers välmående. LÄS MER

  2. 2. Lust till fortsatt musicerande : - elevers perspektiv på hur musikundervisningen i skolan kan göras mer stimulerande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Christian Johansson; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; grundskola; ungdomskultur; fritid; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiken i grundskolan skulle kunna inspirera till vidare utveckling av musicerande på fritiden. Sju gymnasieelever i åk 1 har intervjuats om sin upplevelse av musikundervisningen i grundskolan, om den inspirerat dem till att spela på fritiden och om hur musikundervisning kan utformas på ett inspirerande sätt. LÄS MER

  3. 3. Likvärdighet i musikämnet på högstadiet : en studie om bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Karl Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Sambedömning; Likvärdig bedömning i musikämnet; Kollegiala samtal; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Undervisning i musikämnet innebär ofta att läraren är ensam musiklärare, särskilt på de mindre skolorna. Enligt Skolverket är samarbete mellan ämneskollegor av vikt när det gäller likvärdig bedömning. LÄS MER

  4. 4. Hur ett musikrum skapas : Konsten att skapa musik i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Peder Holmgren; [2021]
    Nyckelord :Musikundervisning; Inkludering; Särskilt stöd; Anpassningar;

    Sammanfattning : Denna studie har skapats med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer (Lantz 2013) och syftet var att skaffa kunskap om hur musiklärare arbetar med inkludering i sin undervisning samt vilka hinder och möjligheter lärarna upplever i sin vardag. Jag har analyserat all data från intervjuerna med hjälp av tematisk analys (Fejes och Thornberg 2016) och därefter presenterat resultatet med hjälp av 5 övergripande teman. LÄS MER

  5. 5. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER