Sökning: "en lärare som utgår ifrån elevernas intresse"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden en lärare som utgår ifrån elevernas intresse.

  1. 1. Elevernas upplevelse av matematikämnet och deras engagemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Abbas Al-Rubiaai; Soz Osman; [2022]
    Nyckelord :matematik; undervisning; undervisningsmetoder; lärarens roll; engagemang;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår ifrån två frågeställningar som behandlar elevernas motivation ochengagemang för matematikämnet. För att samla in underlag och kunna besvara frågornaanvändes vetenskapliga artiklar som hittades med hjälp av databaserna, Eric via EBSCO,SwePub, Eric via ProQuest och Google Scholar. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av gymnasieelevers intresse för religionsämnet : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv på hur mångfald och kön kan påverka elevers intresse för ämnet och lärarnas didaktiska val i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Persson; Ana Tache; [2020]
    Nyckelord :religion; undervisning; attityder; gymnasieprogram; didaktik; mångfald;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker lärares syn på attityder hos gymnasieelever på olika program till religionsämnet i relation till faktorer som kön och mångfald. Vidare undersöks didaktiska val och utmaningar som lärare ställs inför i religionsundervisningen i klasser med religiös mångfald kontra klasser där en stor andel sekulära elever förekommer. LÄS MER

  3. 3. Särskild Undervisningsgrupp - Autism - En verksamhet vid sidan av eller en del av en inkluderande skolmiljö?

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Änghede Haraldsson; [2020]
    Nyckelord :Särskild Undervisningsgrupp; Autism; Inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Änghede Haraldsson, Sara (2019). SU-grupp autism. En verksamhet vid sidan av eller en del av en inkluderande skolmiljö? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar skolpersonal inom mellanstadiet med sex- och samlevnadsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Nilsson; Kalle Nyd; [2020]
    Nyckelord :sex- och samlevnad; ämnesdidaktik; allmändidaktik; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur skolpersonal[1] inom mellanstadiet arbetar inom sex- och samlevnadsundervisningen samt vilka resurser som används till ämnet. Författarna ämnar även undersöka om det ligger i skolledningens intresse att säkerställa skolpersonalens kompetens och fortbildning i sex- och samlevnadsundervisningen? Studien kommer att behandla didaktikens “vad” eller “vilket” innehåll som förmedlas i relation till skolans styrdokument samt “hur” skolpersonalen undervisar i ämnet och hur skolledningen arbetar för att säkerhetsställa en god kvalité. LÄS MER

  5. 5. Individualisering i matematikundervisning mellan Sisyfosarbete och framgång : En enkätstudie om lärares uppfattningar av individualisering i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sadik Fetiu; Bachar Rajeh; [2020]
    Nyckelord :Anpassning; individualisering; differentiering; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att via en enkät undersöka hur matematiklärare i den svenska grundskolan ser på begreppet individualisering och hur de individualiserar i klassrummet med avseende på elevernas förkunskaper. Enkäten är en kombination av både kvantitativ och kvalitativ undersökning. LÄS MER