Sökning: "energidryck"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade ordet energidryck.

  1. 6. Icke-energigivande sötningsmedel i Energidryck

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Livsmedelsteknik (kandidat); Lunds universitet/Livsmedelteknisk högskoleutbildning - YTH

    Författare :Anette Lindgren; Tobias Christensen; [2022]
    Nyckelord :Energidryck; IES; sötningsmedel; Food technology; Agriculture and Food Sciences;

    Sammanfattning : Growing concerns about quality of life and health encourage people to adapt to healthy lifestyles and avoid the consumption of foods rich in fat, sugar, and salt. For this reason, sales of foods containing non-energy sweeteners have increased drastically in recent years. LÄS MER

  2. 7. Sura dryckers inverkan på biaxiala böjhållfastheten hos en litiumdisilikatbaserad glaskeram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Willy Al Atabi; Mahmoud Mahmoud; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet med studien var att undersöka om böjhållfastheten pålitiumdisilikatbaserad glaskeram som har framställts genom pressteknik påverkasav en energidryck (NOCCO) och apelsinjuice motsvarande 13-års förbrukning. Material och metod: Totalt tillverkades 30 provkroppar genom att pressas i IPSe.max Press®. LÄS MER

  3. 8. Köpbeteende av energi- och funktionsdryck : Hur attityd och hälsorisker påverkar konsumtionen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Blomstrand; Pernilla Sofia Lejdström; Mattias Johansson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; marketing; digital marketing; energy drink; functional beverage; health risks; awareness.; Attityder; marknadsföring; digital marknadsföring; energidryck; funktionsdryck; hälsorisker; medvetenhet.;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker och behandlar digital marknadsföring, attityd och medvetenheten om de hälsorisker som är förenade med energi- och funktionsdrycksbranschen. Idag är konsumtionen av energi- och funktionsdryck omdiskuterad, i Sverige har flera företag aktivt valt att marknadsföra sina produkter som en funktionsdryck riktad till träning istället för den ”vanliga” energidrycken. LÄS MER

  4. 9. Energidryckmarknaden - var finns hålen i marknaden? : En kvalitativ ansats kring marknadspositionering på energidryckmarknaden med intervjuer från NOCCO, NAIA och energidryckkonsumenter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Anisa Hodzic; Nicki Monsefi; [2020]
    Nyckelord :Positionering; konkurrens; konsumentbeteende; varumärke; energidryck och etablering.;

    Sammanfattning : ABSTRACT Date                                    2020-06-09 Level                                  Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr  Institution    School of  Business, Society and Engineering, EST, Mälardalen University. Authors        Hodzic, Anisa                     & Monsefi, Nicki (98/11/06)                        (98/12/18) Title                                    The energy drink market - where are the gaps in the market?  Tutor                                  Aswo Safari Keywords       Positioning, competition, consumer behavior, branding, energy drink and establishment. LÄS MER

  5. 10. Ungdomars konsumtion av koffeinhaltiga drycker - en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :William Nairn-Tallén; Johan Gard; [2020]
    Nyckelord :Enkätstudie; energidryck; koffein; koffeinhaltig dryck; sömn; stress; ungdomar;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrund: Energidryck och andra drycker innehållande koffein är vanligt förekommande hos tonåringar i Sverige och andra delar av världen. Mängden koffein varierar beroende på vilken produkt som konsumeras. Det finns gränsvärden där drycker måste förses med varningstext om innehållet överstiger en viss koffeinhalt. LÄS MER