Sökning: "engelska genus"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden engelska genus.

  1. 16. Läromedel för alla? : En komparativ undersökning av hur HBTQIA+-personer representeras i läromedel för kursen Engelska 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Julia Lindvall; [2019]
    Nyckelord :Heteronorm; queerteori; HBTQ; värdegrund; språkundervisning; genus; läromedelsanalys; diskursanalys; sexualitet;

    Sammanfattning : This thesis examines the representation of LGBTQIA+ persons in chapters on the theme ”love” from textbooks for the course English 6. I have chosen material from before and after the 2011 reformation of the Swedish upper secondary school to compare whether there are any similarities and/or differences in how people's sexual orientations and romantic interests are presented. LÄS MER

  2. 17. Sätt på en film! : En intersektionell och multimodal analys av ett utbildningsprogram som lärresurs för årskurs Fk-3 i ämnet teknik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jorunn Steiner; Klara Einarsson; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet; sociosemiotik; intersektionalitet; digitala lärresurser; betydelsepotential;

    Sammanfattning : Utöver traditionellt tryckta läromedel som används i undervisningen förekommer även film som lärresurs i grundskolan. Termen lärresurs kommer från den engelska termen, open educational resources, OER, och är en ganska ny term i Sverige och avser resurser som finns fritt på internet (Ossiannilsson, 2011, s. 65). LÄS MER

  3. 18. ”A tricky situation” - En kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i engelska i årskurs 4-6 utifrån ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Bergman; [2018-08-06]
    Nyckelord :genus; lärobok; engelska; kön; normer; värden; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur kön görs i läroböcker i engelska, i årskurs 4-6, för att synliggöra underliggande normer och värden. Studien bygger på läroboksanalyser på ett antal avsnitt ur fem läroböcker. LÄS MER

  4. 19. “They call her Ugly Girl” : en kvalitativ litteraturstudie av läromedel i engelska, utifrån aspekterna genus och heteronormativitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Landin Dillner; [2018]
    Nyckelord :​jämställdhet; stereotyper; queerteori; normer; hbtq; engelskundervisning;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument står att ingen i skolan ska utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, eller sexuell läggning, och att skolan aktivt ska motverka traditionella könsmönster. Syftet med denna studie var att öka kunskapen om läromedel i ämnet engelska för grundskolans senare år utifrån aspekterna genus och heteronormativitet. LÄS MER

  5. 20. Digitala läromedel i  engelskundervisning : En analys av vad webbsidor kan bidra med i relation till grundskolans centrala innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Larsson; Kristin Noord; [2017]
    Nyckelord :Digital kompetens; Digital natives; Webbsidor; Engelska; Årskurs F-3; Internet; Genus.;

    Sammanfattning : Children of today grow up in a digital world. Society becomes increasingly digitized, and as a result of that, the conditions for education have changed. Digital tools become more and more common in the classroom. LÄS MER