Sökning: "episteme"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade ordet episteme.

  1. 16. Yrkeskunnande hos speciallärare i matematik : Varför gör jag som jag gör egentligen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Larsson; Emma Bennerhag; [2020]
    Nyckelord :Erfarenhet; Reflektion; Speciallärare; Tyst kunskap; Yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Läroplanerna (Skolverket, 2011, 2019) synliggör att skolan idag har ett uppdrag, med eleven i centrum, som ska möta elevernas olikheter och förutsättningar till lärande. De ska få det stöd de behöver för optimal kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 17. On how we acquire knowledge of first principles (archai) in Aristotle : A defense of intuition (nous) understood as integral to induction (epagoge)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för teoretisk filosofi

    Författare :Tim Collin Kuyvenhoven; [2020]
    Nyckelord :Aristotle; intutition; first philosophy; first prinicples; induction; epistemology; Nous; Episteme; Archai; epagoge; logos; hexis; Aristoteles; intution; första principer; induktion; kunskapsteori; Barnes; metafysik; om själen;

    Sammanfattning : In this essay I consider from various perspectives the question of whether, for Aristotle, intuition (nous) is part of the process of induction (epagoge) helping to reach the first principles (archai) or whether nous is rather a state of knowing first brought about through a successful induction alone. I have argued we should be careful of drawing conclusions about the nature of the involvement of nous in the grasping of first principles on the basis of APo alone. LÄS MER

  3. 18. Nature as a Political Enactment Within the Global Biodiversity Debate and a Plea for a Process-Inspired  Transition Governance

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Stockholm Resilience Centre

    Författare :Pieter Vullers; [2020]
    Nyckelord :Sustainability Transformations; Process-Ontology; Science Studies; Sociology; Critical Policy and Discourse Studies; Global Biodiversity Governance;

    Sammanfattning : A revolution is brewing within global biodiversity governance as attempts to govern and to deal with biodiversity loss have not led to any substantial results. The underlying drivers of biodiversity loss keep adding to the total ecological predicament which in turn sets in motion an epistemological paradigm shift (episteme) with a call for transformative change. LÄS MER

  4. 19. Polisutbildningens arbete med att förena teori och praktik : Studenternas perspektiv på lärande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Sara Henriksson; [2020]
    Nyckelord :police training; theoretical knowledge; practical knowledge; scenario training; interdisciplinary approach; polisutbildning; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; scenarioträning; tvärvetenskapligt förhållningssätt;

    Sammanfattning : In recent decades, police training has undergone a professionalization process in which the training has been increasingly incorporated within the academy. The professionalization process has led to the content of police training being changed by theoretical subjects replacing practical elements. LÄS MER

  5. 20. LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christian Jerhov; [2018-08-25]
    Nyckelord :Kvalitetsarbete; skolutveckling; tyst kunskap; reflektion; The Three-level model of learning; handledning; aktionsforskning; episteme; techne; fronesis;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av förändring av undervisningen?” Svaren ska ge kunskaper om lärares lärande som kan utveckla organiseringen och planeringen av skolutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och kompetensutveckling för lärare. Teori: Studiens teoretiska bakgrund grundas i en tradition där lärares kunskap ses som en tyst och förkroppsligad kunskap vilken genom reflektion och handledning kan frigöras och omformas. LÄS MER