Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hållbar verksamhetsstyrning i svenska organisationer : En kvalitativ intervjustudie på hur svenska organisationer styr mot hållbarhet och vilka styrverktyg som används

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ebba Hansson; Adam Johansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete, Civilekonomprogrammet, Controllerfördjupningen, 30hp - 4FE18E  Bakgrund och problem: Hållbarhet är ett koncept som inom näringslivet blivit högaktuellt under de senaste åren där medvetenheten kring klimatförändringar, förbrukning av naturresurser samt bristande social jämställdhet ökat betydligt. Hållbarhet är den förmågan att kunna möta dagens behov utan att äventyra framtida generationers behov genom de tre aspekterna ekonomisk- social- och miljömässig hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. Controllerns roll : Från generalisering till nyansering

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Louise Samuelsson; Mikael Bergström; [2019]
    Nyckelord :Management accountant; Management accountant role; Beancounter; Business partner; Accounting controller; Business controller; Chamberlain; Analyst; Educator; Coach; Expectations and perceptions; Internal limitations; External limitations; Organizational position; Work assignments and actions; Interview study; Manufacturing sector; Controller; Controllerroll; Beancounter; Business partner; Accounting controller; Business controller; Kamrer; Analytiker; Pedagog; Coach; Förväntningar och uppfattningar; Interna begränsningar; Externa begränsningar; Organisatorisk position; Arbetsuppgifter och handlingar; Intervjustudie; Tillverkande sektorn;

    Sammanfattning : Examensarbete, civilekonomprogrammet inriktning Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Växjö.  Kurskod 4FE18E, 30hp, VT2019   Författare: Mikael Bergström och Louise Samuelsson Handledare: Elin Funck   Titel: Controllerns roll - från generalisering till nyansering   Bakgrund: I takt med att företagen och dess ekonomistyrning utvecklats sägs controllerrollen gått från att vara en beancounter till en affärsinriktad business partner. LÄS MER

  3. 3. Din Bil, min bil, vår framtid : En studie om de utmaningar svenska bilåterförsäljare står inför, och hur de i framtiden kan anpassa sin verksamhet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Joacim Bäckman; Emil Engström; [2017]
    Nyckelord :Din Bil; bilar; bilåterförsäljare; transport; miljö; mobilitet; delningsekonomi; urbanisering; generationer; framtid;

    Sammanfattning : Titel: Din Bil, min bil, vår framtid - En studie om de utmaningar svenska bilåterförsäljare står inför, och hur de i framtiden kan anpassa sin verksamhet. Författare: Joacim Bäckman och Emil Engström Handledare: Åsa Lindström Examinator: Bertil Hultén Kurs: Examensarbete 30hp, Civilekonomprogrammet, inriktning marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Corporate social responsibility och dess inverkan vid inköp av globala 3PL tjänster : En fallstudie på Tetra Pak i Lund

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Robert Kezovski; [2017]
    Nyckelord :Social hållbarhet; sociala hållbarhetskriterier; CSR; 3PL och anti-korruption;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Corporate social responsibility och dess inverkan vid inköp av globala 3PL tjänster - En fallstudie på Tetra Pak i Lund Ämne: Examensarbete i logistik, 30hp Datum: 2017-05-24 Författare: Robert Kezovski Handledare: Hana Hulthén Examinator: Helena Forslund Bakgrund: GT&T är den inköpsavdelning inom Tetra Pak som tillhandahåller företaget med de transportlösningar som Tetra Pak behöver när de ska transportera olika material och färdiga produkter (Process development manager, 03-04-2017). Tredjepartslogistik (3PL) innebär användning av externa företag för att utföra logistikfunktioner som traditionellt förvaltas av tillverkningsföretag såsom transport och lagring (Skjoett-Larsen, 2000). LÄS MER

  5. 5. Björn Borg slår ett slag för sportkläder : En studie om marknadskommunikation i samband med varumärkesutvidgning för modeföretag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Pontus Andersson; Mattias Sjöö; [2017]
    Nyckelord :Varumärke; varumärkesutvidgning; marknadskommunikation; marknadsföring; digital marknadsföring; identitet; image; differentiering; sociala medier; influencers.;

    Sammanfattning : Titel: Björn Borg slår ett slag för sportkläder. Författare: Pontus Andersson och Mattias Sjöö Institution: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet. Program: Civilekonomprogrammet Kurs: 4FE63E - Examensarbete i marknadsföring för Civilekonomprogrammet 30hp. LÄS MER