Sökning: "examensarbete historia didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden examensarbete historia didaktik.

  1. 1. Didaktik och humor i ett epistemologiskt perspektiv (En epistemologisk undersökning kring möjligheten av ett teoretiskt utrymme för humor visavi didaktik)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Alvsten; Lucas Lindahl; [2016]
    Nyckelord :Didaktik; epistemologi; filosofi; historia; humor; idéhistoria; kunskapshistoria; kunskapsteori; lärande; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utreda följande frågeställningar: Går det att teoretiskringa in humor och synliggöra den som en del av didaktisk verksamhet? Kan humor teoretisktsett spela en roll i undervisning? Vår hypotes är således att humor kan spela en meningsfull,kanske rent av betydande didaktisk pedagogisk roll i undervisning i allmänhet, och densvenska gymnasieskolan som vi arbetar inom i synnerhet. Metoden vi valt är att utföra enteoretisk undersökning, genom ett litteraturstudium, för att utröna om det finns utrymme förhumor inom didaktik och pedagogik på en teoretisk nivå. LÄS MER

  2. 2. Den språkutvecklande leken : En undersökning om fritidspedagogens föreställningar om lekens betydelse för elevernas språkutveckling. Examensarbete

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Alejandra Perez Zaldo; [2016]
    Nyckelord :Spåkutveckling; lek; fritidshemmet;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att ta reda på vilka föreställningar fritidspedagoger har om lekens betydelse för elevers språkutveckling och vilken roll fritidspedagogen har i denna utveckling. Studien lyfter fram fritidshemmets uppdrag, historia, didaktik och ämnets aktualitet. LÄS MER

  3. 3. Tysktalande identiteter : En textanalys av geografiska identitetskonstruktioner för det tysktalande området i gymnasieläroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Fjellander; [2016]
    Nyckelord :Språkdidaktik; läromedel; moderna språk; tyska; textanalys; identitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av en kritisk diskursanalys i form av en textanalys, vars syfte är att undersöka hur fyra läroböcker i tyska, skrivna för att användas i den svenska gymnasieskolans kurs moderna språk 3, geografiskt definierar och presenterar identiteten hos de delar av världen som är tysktalande. Studien utgår ifrån Norman Faircloughs teori att språket styr vår verklighet samt Charles Ogdens semiotiska triangel. LÄS MER

  4. 4. Lokalhistorians teori och praktik - en undersökning om lokalhistorians plats i historieundervisningen i grundskolans senare del

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Tegnér; [2014]
    Nyckelord :historia; lokalhistoria; närmiljö; upplevelsepedagogik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att studera på vilket sätt lokalhistoria kan utgöra en didaktiskt inkluderad del av historieundervisningen för elever i grundskolans senare del. Syftet var vidare att undersökningen skulle resultera i ett praktiskt genomförbart planeringsupplägg. LÄS MER

  5. 5. Marxism i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Olsson; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Läroböcker; Innehållsanalys; Socialism;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur marxismen framställs i läroböcker. Detta är intressant eftersom att läroböcker används mycket i skolan och deras innehåll ses som auktoriativt av elever (det vill säga, de tror på det som står däri). LÄS MER