Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Att inte reflektera och inte ta åt sig av feedback är ett recept för att inte utvecklas” : Berättelser och lärdomar från ledarnas verklighet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Josephine Wendt; Gustav Sandberg Magnusson; [2024]
    Nyckelord :Leader development; leadership development; learning processes; experience-based learning; situational leadership; learning by doing; reflection; self-reflection; leadership skills.; Ledarutveckling; ledarskapsutveckling; lärprocesser; erfarenhetsbaserat lärande; situationsanpassat ledarskap; learning by doing; reflektion; självreflektion; ledarskapsförmågor;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och skapa förståelse kring processerna för hur ledare lär sig vara ledare. Studien har som ambition att undersöka vad ledarna har lärt sig och hur dessa lärprocesser skett i ledarnas vardag. Nio stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med etablerade ledare inom olika branscher. LÄS MER

  2. 2. Konsten att hantera svåra samtal : HR-praktikers upplevelser av disciplinära och omvårdande samtal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elsa Andersson; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Difficult conversations; disciplinary conversations; nurturing conversations; HR; workplace; Svåra samtal; disciplinära samtal; omvårdande samtal; HR; arbetsplats;

    Sammanfattning : Svåra samtal på arbetsplatsen handlar ofta om disciplinära och omvårdande samtal. Dessa hålls mellan chef och medarbetare men stöttas oftast av en HR-praktiker för att leda samtalet. HR-praktikens roll i samtalet kan handla om att strukturera samtalet, stötta chefen och hantera motreaktioner från den berörda medarbetaren. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om socionomstudenternas upplevelser av sin verksamhetsförlagda utbildning. Upplevelser under VFU och påverkan på den professionella utvecklingen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Edina Ajetovic; Karol Jumaa; [2023]
    Nyckelord :social work students; work based learning; professional development; theoretical knowledge; interaction; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand social work students' experiences during their time at work-based learning and the impact it has on the students. The purpose is to research and acknowledge how theoretical knowledge and work-based learning impacts students' professional development. LÄS MER

  4. 4. How to Educate an Organization in Working with Security Topics from a User Experience Perspective

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi; Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Felicia Gabrielii Augustsson; Anna Dahlström; [2023]
    Nyckelord :User centered design; threat analysis; security; experiential learning; gamification; interactive learning tool; the design process; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In today's rapidly evolving society, the pervasive influence of technology has profoundly transformed various aspects of human life, presenting both unprecedented opportunities and critical security challenges. To mitigate the risks of data breaches, malicious attacks, and overall cyber threats, companies have taken proactive measures by providing education and training to their employees in the areas of cyber security and software security. LÄS MER

  5. 5. Entreprenörens lärande för företagets överlevnad : En studie om aktiviteter som används av entreprenörer för lärande i startups

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Wretman; [2023]
    Nyckelord :Learning activities; Formal learning; Informal learning; Learning aspects; Entrepreneur; Startup; Lärandeaktiviteter; Formellt lärande; Informellt lärande; Läraspekter; Entreprenör; Startup;

    Sammanfattning : En effektiv lärprocess för individen i arbetet är väsentligt för företags utveckling. Startups är företag som befinner sig i ett tidigt skede och karaktäriseras av innovation och en flexibel struktur. LÄS MER