Sökning: "för och nackdelar med rekrytering"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden för och nackdelar med rekrytering.

  1. 11. Hur digitala verktyg används i rekryteringsprocessen : En jämförande studie av privat och offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Matilda Löfgren; Sara Ramqvist; [2019]
    Nyckelord :digital; offentlig; privat; rekrytering; verktyg;

    Sammanfattning : Rekryteringsprocessen är en avgörande del i HR-arbetet vilken lägger grunden för organisationens överlevnad och konkurrenskraft. På dagens arbetsmarknad råder det kompetensbrist inom många arbetsområden, vilket gör rekryteringsarbetet mer komplext och nödvändigt att kontinuerligt arbeta med. LÄS MER

  2. 12. Att bli chef över sina kollegor : Den nya rollen och konsekvenser för relationer i arbetsgruppen inom vård och omsorg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Agneta Lindkvist; Marie-Louise Viklund; [2017]
    Nyckelord :ledarskap; internrekryterad; relation; personalansvar; vård och omsorg;

    Sammanfattning : Med ett välfungerande ledarskap växer medarbetarnas respekt, förtroende och tillit för ledaren. På vilket sätt chefen rekryteras kan påverka ledarens auktoritet, legitimitet och ställning, vilka är viktiga aspekter för att utföra chefsuppdraget på ett tillfredställande sätt. LÄS MER

  3. 13. Sociala mediers inverkan vid rekryteringsprocessen, en nödvändighet i processen eller missgynnande för kandidaternas personlighet?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Grundström; Linnea P. Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Rekrytering; Sociala medier; Generation Y; Generationsväxling; E-rekrytering; Den sociala ansatsen.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle sker en konstant utveckling av sociala medier, vilket har ändrat förutsättningarna på arbetsmarknaden. Det är lättare än någonsin för företag och organisationer att vara delaktiga på de plattformar som målgrupperna de söker befinner sig på. LÄS MER

  4. 14. Att rekrytera mellanchefer : ett innovationsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ellen Eistrand; Sara Engelbrektsson; [2016]
    Nyckelord :Qualitative study; abductive approach; hermeneutic perspective; middle managers; recruitment; innovation; internal recruitment; external recruitment; Kvalitativ studie; abduktiv ansats; hermeneutiskt perspektiv; mellanchefer; rekrytering; innovation; intern rekrytering; extern rekrytering;

    Sammanfattning : Mellanchefer intar en allt mer central roll i organisationer vilket resulterar i ökat ansvar både operativt och strategiskt. Huruvida mellanchefer bör rekryteras internt eller externt är svårt att fastställa. LÄS MER

  5. 15. Den heterogena arbetskraftens komplexitet : En fallstudie om mångfaldens förfaranden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Seimersson; Rebecca Tyrstrup; [2016]
    Nyckelord :mångfald; tillvägagångssätt; värderande företagskultur; medarbetare; att erkänna mångfald; att värdera mångfald; att hantera mångfald;

    Sammanfattning : Det finns många fördelar med att ha mångfald i organisationer, men de som inte arbetar med mångfalden riskerar att möta dess nackdelar. Denna studie undersöker mångfald ur ett medarbetarperspektiv och har som syfte att ta reda på vilka tillvägagångsätt ett företag kan använda för att skapa en företagskultur där medarbetarna värderar mångfald och således utvinna mångfaldens fördelar. LÄS MER