Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 2299 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Upplevelsebaserat lärande och EU : En litteraturstudie om simuleringar och ett komplext politiskt system

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karl-Johan Alexandersson; Anton Karlsson; [2024]
    Nyckelord : Samhällsvetenskap ; Utbildningsvetenskap ; Pedagogik ; Simuleringar ; EU ; Europeiska unionen ;

    Sammanfattning : Inom samhällskunskapen i svensk skola ställer sig EU-undervisningen till synes vid sidolinjen. De studier som har gjorts på området visar på att det är ett ämne som få elever eller lärare är särskilt entusiastiska kring. Vidare tyder forskningen på att den undervisning som bedrivs om ämnet sällan är särskilt djupgående. LÄS MER

  2. 2. Verktyg och metoder för att skapa variation vid implementering av ljud i interaktiv media

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Linus Sydstrand Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ljuddesign; ljudproduktion; interaktiv media; tv-spel; datorspel; implementering; immersion; variation; repetition; Wwise; randomisering; realtidseffekter;

    Sammanfattning : Detta arbete har som mål att identifiera grundläggande verktyg och metoder för att skapa variation och undvika repetition i ljud vid implementering av ljud i interaktiv media såsom dator- och tvspel. För att kunna identifiera dessa verktyg och metoder är det viktigt att förstå bakgrundsproblematiken med störande och potentiellt immersionsbrytande spelelement dit repetitiva ljud kan räknas. LÄS MER

  3. 3. Betyg från årskurs fyra : En kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares och rektorers uppfattningar om betygssättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Alenius; Zilan Bakac; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Rektorer; Betyg; Stress; Undervisning; Bedömning; Årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka betygets påverkan på undervisningen. Metodvalet var en semistrukturerad intervjuform där lärare och rektorer medverkade. Analysmetoden i studien är fenomenografisk. Resultaten visade att lärarna inte anser att betygsättning påverkar undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Implementering av händelsedrivenarkitektur och händelsekällor för hälsodata

    Kandidat-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Kasper Karlström; Samsom Dewitsegid; [2024]
    Nyckelord :Event driven architecture; event sourcing; event store; broker; blockchain; Händelsedriven arkitektur; händelsekällor; händelsebutik; broker; blockkedjor;

    Sammanfattning : Dagens hälso- och sjukvårdssystem är byggda som en traditionell monolit men det finns fler sätt att utveckla dessa system på. Händelsedriven arkitektur med händel-sekällor för lagring av data är ett modernt sätt att utveckla system. LÄS MER

  5. 5. "Mot min vilja" : Om kvinnors upplevelse av att vårdas med stöd av LPT inom rättspsykiatrin för självdestruktiva beteenden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :HanTu Stark; [2024]
    Nyckelord :forensic care; selfharm; eating disorders; Rättspsykiatrisk vård; självdestruktivitet; självskadebeteende; ätstörningar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fram tills för några år sedan var dey vanligt att svårt psykiskt sjuka kvinnor med självdestruktivt beteende (inklusive ätstörningar) skickades till rättspsykiatrin då de blev för vårdkrävande för allmänspsykiatrin. Här vårdades de tillsammans med dömda brottslingar. LÄS MER