Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 962 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Snö, blod och körsbärsblommor: Lexikografisk behandling och språkbrukares beskrivning av färger i svenska språket

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Susanna Andersson; [2023-02-10]
    Nyckelord :lexikografi; prototypteori; semantisk kategorisering; lexikala prototyper; Svensk ordbok; grundläggande färgtermer; färger;

    Sammanfattning : I denna masteruppsats undersöks hur färger kan förklaras med ord. Med utgångspunkt i teoretisk lexikografi analyseras definitioner av elva färgbeteckningar – SVART, VIT, RÖD, GUL, GRÖN, BLÅ, BRUN, ORANGE, ROSA, LILA och GRÅ – i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO 2021). LÄS MER

  2. 12. Organisatoriskt lärande inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar : en kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Hampus Stedt; [2023]
    Nyckelord :Project management; Organisational learning; Tourism; Learning from projects.; Projektledning; Organisatoriskt lärande; Turism; Lärande av projekt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka organisatoriskt lärande i samband med turismutvecklingsprojekt. För att besvara syftet har en frågeställning upprättats med frågorna 1. Hur definierar projektledare inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar organisatoriskt lärande? Och 2. LÄS MER

  3. 13. Att möta en ny värld: : En kvalitativ studie om introduktion i förskolan urvårdnadshavares och förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Bask; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; Introduktion; Kommunikation; Samarbete; Trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om erfarenheter och upplevelser bland förskollärare och vårdnadshavare vad avser barns introduktion i förskolan. Studiens frågeställningar var vilka framgångsfaktorer och utmaningar som kan identifieras i introduktionen och vilka likheter och skillnader som finns mellan förskollärare och vårdnadshavares upplevelser av den. LÄS MER

  4. 14. Främjande av Health Literacy i kommuner : En kvalitativ studie om hälsoutvecklares erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ted Kindblom; Lisa Widell; Linnéa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Health literacy; hälsofrämjande; hälsoutvecklare; pedagogik; strategier; verktyg;

    Sammanfattning : Health literacy handlar om att som individ ha kunskap, motivation och kompetens att få tillgång till, förstå, bedöma och tillämpa hälsoinformation och fatta hälsosamma och hållbara beslut. Hälsofrämjande arbete är en förutsättning för att stärka health literacy. LÄS MER

  5. 15. Vilka upplevelser har lärarstudenter av lärarutbildare? : En kvantitativ studie om studenter och lärarutbildare på Idrottslärarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jonatan Svensson; Olle Anjou; [2023]
    Nyckelord :ämneslärare; idrott och hälsa; lärarutbildare; lärandeaspekter; ämneslärarstudenters upplevelser; lärarutbildningen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är ta reda på hur ämneslärarstudenter upplever och värderar olika lärandeaspekter, såsom bemötande, engagemang och förankring till den framtida yrkesrollen, i undervisningen hos lärarutbildare på lärarutbildningen för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar på att lärarutbildningen i idrott och hälsa är starkt präglat av idrottens föreningsliv, inte minst genom de normer och värderingar som förs vidare av de personer som är verksamma inom utbildning, d. LÄS MER