Sökning: "föreställningar om matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 63 uppsatser innehållade orden föreställningar om matematik.

  1. 11. Könsstereotypa föreställningar om matematisk prestation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Diana Assaf; Mikael Burko; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Grundskola; Genus; Stereotypa föreställningar; Prestationer;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i Matematik och lärande, behandlar den här undersökningen en översikt om stereotypa föreställningar som utvecklas hos flickor och pojkars gällande prestationer i matematik. Det metodiska tillvägagångssätt som tillämpas i den här kunskapsöversikten är en systematisk sökning efter vetenskapliga tidskrifter, genom olika databaser. LÄS MER

  2. 12. A training material for Upper-secondary school teachers in mathematics in their endeavours to effectively communicate with students on the autistic spectrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Armin Massoumzadeh; [2021]
    Nyckelord :ASD; i.e. Autism spectrum disorder; implicit explicit preconceptions; introductory material; Autismspektrumtillstånd; implicita explicita förväntningar; fortbildningsmaterial;

    Sammanfattning : En analys av en studie gjord av Lorenz och Heinitz (2014) på autistiska personers uppfattning om sig själva, sina förmågor och behov och en kartläggningsrapport av Specialpedagogiska skolmyndigheten från 2013 har belyst hur det hos dessa individer finns en potential långt utöver det normala. Skolmyndigheten (2013) rapporterar om att lärare saknar verktyg för att förstå elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, framförallt vid autismspektrumtillstånd där sådana verktyg ofta behöver vara individanpassade och därför varierar från elev till elev. LÄS MER

  3. 13. Slumpmässigt urval, spelar det någon roll? : En empirisk studie om gymnasieelevers föreställningar om olika stickprovsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Robert Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Statistik; statistik tänkande; stickprovsmetoder; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka föreställningar elever har om ämnet statistik innan de arbetar med området i kursen matematik 2b. Studien undersöker också vilka föreställningar eleverna har om olika stickprovsmetoder innan de har någon kännedom om hur ett stickprov faktiskt går till. LÄS MER

  4. 14. Tekniklärares uppfattningar om programmering i teknik på grundskolans högstadium : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Siran Vahabzadeh; [2020]
    Nyckelord :Technology teacher; technology education; technology teaching; programming; tcomputational thinking; teachers perceptions; secondary school; phenomenography; tekniklärare; teknikdidaktik; teknikundervisning; programmering; datalogiskt tänkande; lärares uppfattningar; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2018 trädde en rad förändringar i kraft i den svenska skolans läroplaner och kursplaner. Det är bland annat skrivningar om programmering i kursplanerna i teknik och matematik i grundskolan. Det här examensarbetet undersöker lärares uppfattningar kring införandet av programmering i teknikämnet på grundskolans högstadium. LÄS MER

  5. 15. Lärares attityd till matematikundervisning.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Elin Arnerlöv; Angelica Cicek; [2020]
    Nyckelord :mathematics; attitudes; teachers; primary school; matematik; attityder; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Ordet attityd är ett komplext begrepp och kan påverka eleverna på ett omedvetet sätt. Somverksam lärare är det viktigt att bli medveten om vad som kan påverka eleverna för att främjaett positivt lärande. LÄS MER